- Na koniec października 2024 r. łączna liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów całkowicie elektrycznych (BEV) wynosiła 76 055 szt.
- Liczba ogólnodostępnych punktów ładowania w ubiegłym miesiącu wzrosła do 8184, z czego 2469 (30%) stanowiły punkty DC
- W październiku 2024 r. udział ogłoszeń BEV w łącznej liczbie ofert pojazdów używanych na portalu OTOMOTO wyniósł 1%
- Polish EV Outlook Index (PEVO Index) to comiesięczne zestawienie kluczowych danych i statystyk sektora e-mobility w Polsce
Samochody elektryczne
Na koniec października 2024 r. flota osobowych, dostawczych i ciężarowych samochodów całkowicie elektrycznych (BEV) w Polsce liczyła 76 055 szt. Park osobowych BEV składał się z 68 494 szt. (+47% r/r), a liczba rejestracji nowych pojazdów tego typu wyniosła 1 147 szt. (względem września spadła o prawie 1/4). Na koniec października 2024 r. flota całkowicie elektrycznych samochodów dostawczych i ciężarowych zwiększyła się do 7 561 szt. (+42% r/r). Park osobowych, wodorowych FCEV liczył 255 szt. (+29% r/r). Najpopularniejszymi, nowymi osobowymi modelami BEV w październiku 2024 r. były Tesla Model Y (93 sprzedane szt.), Tesla Model 3 (87 szt.) oraz Audi Q4 e-tron (62 szt.). Na podium wśród marek znalazły się Tesla (184 szt.), Mercedes-Benz (119 szt.) oraz BMW (107 szt.). Udział BEV na rynku nowych samochodów osobowych w październiku 2024 r. wyniósł 2,4% (we wrześniu było to 3,6%).
Infrastruktura ładowania
W Polsce na koniec października 2024 r. funkcjonowały 8 184 (+45% r/r) ogólnodostępne punkty ładowania, w tym 5 715 AC (+37% r/r) oraz 2 469 DC (+68% r/r). Największym udziałem w sieci infrastruktury ładowania w Polsce dysponowały ładowarki o mocy do 22 kW (60%), ale liczba szybkich stacji DC o mocy przekraczającej 50 kW bardzo dynamicznie rośnie. Pod koniec października 2024 r. kierowcy EV mogli w Polsce korzystać już z 1 175 takich urządzeń. „PEVO Index” zawiera także informacje na temat miast o najlepiej rozwiniętej infrastrukturze dla pojazdów zeroemisyjnych. Pierwsza jest Warszawa (641 punktów w październiku 2024 r.), a kolejne miejsca zajmują Gdańsk (319), Szczecin (270), Kraków (240) oraz Poznań (235). Liczba punktów wzdłuż sieci TEN-T wyniosła na koniec października 2024 r. 829, co oznacza wzrost o 33% r/r.
Rynek zeroemisyjnych pojazdów używanych
„PEVO Index” zawiera również dane na temat oferty na rynku wtórnym elektromobilności w Polsce. Pod koniec października 2024 r. liczba ogłoszeń używanych BEV na portalu OTOMOTO
wynosiła 4 545. To wzrost o 21% r/r. Udział ogłoszeń samochodów całkowicie elektrycznych w łącznej liczbie ogłoszeń pojazdów używanych to 1%. Takie oferty odpowiadały za 0,9% wszystkich odsłon ogłoszeń na portalu OTOMOTO. Najpopularniejszymi pod względem podaży modelami BEV na wtórnym rynku e-mobility w Polsce były Nissan Leaf (329 ogłoszeń w październiku 2024 r. ze średnią ceną 58 760 PLN), BMW i3 (245 ogłoszeń ze średnią ceną 76 114 PLN) oraz Tesla Model 3 (209 ogłoszeń ze średnią ceną 132 407 PLN).
„Polish EV Outlook” to najważniejsza, najbardziej kompleksowa analiza rynku zeroemisyjnego transportu w Polsce. PSNM od 5 lat prezentuje w swoim raporcie przekrojowy obraz rynku osobowych, dostawczych i ciężarowych samochodów elektrycznych, infrastruktury ładowania, struktury nabywców EV, zmian legislacyjnych oraz wpływu e-mobility na sektor elektroenergetyczny. „PEVO Index” to cykliczna, udostępniana co miesiąc wersja „Polish EV Outlook” zawierająca aktualizowane na bieżąco, kluczowe dane zawarte w pełnej wersji raportu, prezentowane w przystępnej, infograficznej formie.
Dane do „PEVO Index” dostarczają: PSNM, IBRM Samar oraz OTOMOTO.
Więcej informacji o pełnej wersji raportu „Polish EV Outlook” dostępnych jest na stronie:
Źródło: PSNM