25 września 2024 r. Agencja ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki opublikowała trzeci list otwarty[1] dotyczący wejścia w życie rozporządzenia REMIT II[2]. List dotyczy obowiązku wyznaczenia przedstawicieli przez uczestników rynku spoza Unii Europejskiej[3] oraz nowych obowiązków osób zawodowo pośredniczących w zawieraniu transakcji lub zawodowo realizujących transakcje (PPAET[4]).
Celem jest wsparcie uczestników rynku oraz innych podmiotów działających na hurtowym rynku energii w realizacji obowiązków w zgodzie ze znowelizowanym rozporządzeniem REMIT. List doprecyzowuje stanowisko ACER wstępnie przedstawione w pierwszym liście otwartym agencji z 16 kwietnia 2024 r[5].
Załączniki do trzeciego listu otwartego ACER zawierają dalsze szczegółowe wskazówki i oczekiwania ACER, w związku z nowymi obowiązkami wprowadzonymi przez rozporządzenie REMIT II wobec uczestników rynku spoza Unii Europejskiej i PPAET, w tym wyjaśnienie zakresu pojęcia PPAET.
Obowiązki uczestników rynku z krajów trzecich – art. 9 ust. 1 REMIT
Do 8 listopada 2024 r. uczestnicy rynku mający siedzibę lub miejsce zamieszkania w państwie trzecim, zawierający transakcje, które mają być zgłaszane do ACER zgodnie z art. 8 ust. 1 znowelizowanego rozporządzenia REMIT, powinni:
- wyznaczyć przedstawiciela w państwie członkowskim, w którym prowadzą działalność na hurtowym rynku energii,
- sprawdzić, czy są już zarejestrowani w krajowym rejestrze uczestników rynku do celów REMIT, w krajowym organie regulacyjnym państwa członkowskiego, w którym prowadzą działalność na hurtowym rynku energii, oraz
- jeśli nie są jeszcze zarejestrowani w krajowym organie regulacyjnym państwa członkowskiego, w którym wyznaczono przedstawiciela – zarejestrować się w tym państwie członkowskim lub zmienić kraj rejestracji na państwo członkowskie, w którym wyznaczyli swojego przedstawiciela.
Oznacza to, że rejestracja i wyznaczenie przedstawiciela muszą mieć miejsce w tym samym państwie członkowskim.
Również do 8 listopada 2024 r., zgodnie z art. 9 ust. 1 lit. d) znowelizowanego rozporządzenia REMIT, uczestnicy rynku z krajów trzecich zgłaszają nazwę lub imię i nazwisko swojego wyznaczonego przedstawiciela, jego adres e-mail, adres pocztowy i numer telefonu krajowemu organowi regulacyjnemu państwa członkowskiego, w którym ten wyznaczony przedstawiciel ma miejsce zamieszkania lub siedzibę oraz ACER.
Uczestnicy rynku spoza Unii Europejskiej będą mogli wypełnić powyższy obowiązek poprzez aktualizację swoich danych rejestracyjnych w Centralnym Europejskim Rejestrze Uczestników Rynku (CEREMP[6])
Obowiązki osób zawodowo pośredniczących w zawieraniu transakcji lub zawodowo realizujących transakcje (PPAET) – art. 15 ust. 1-4 REMIT
W świetle art. 15 ust. 1 i 2 znowelizowanego rozporządzenia REMIT, osoby zawodowo pośredniczące w zawieraniu transakcji lub zawodowo realizujące transakcje mają obowiązek powiadamiania ACER i odpowiednich krajowych organów regulacyjnych o potencjalnych naruszeniach art. 3, 4 lub 5 rozporządzenia REMIT niezwłocznie, a w każdym razie nie później niż w terminie czterech tygodni od dnia, w którym osoba ta dowiedziała się o wystąpieniu podejrzanego zdarzenia.
Obowiązki osób zawodowo pośredniczących w zawieraniu transakcji (PPAT[7]), na mocy art. 15 ust. 1 znowelizowanego rozporządzenia REMIT, weszły w życie 7 maja 2024 r. Obowiązki osób zawodowo realizujących transakcje (PPET[8]), na mocy art. 15 ust. 2 znowelizowanego rozporządzenia REMIT, zaczną obowiązywać od 8 listopada 2024 r.
ACER oczekuje, że PPAT rozszerzą swoje praktyki dotyczące powiadamiania o potencjalnych naruszeniach art. 3 lub 5 rozporządzenia REMIT o produkty energetyczne, które są instrumentami finansowymi (odzwierciedlając zmiany w art. 1 ust. 2 rozporządzenia REMIT), a także o nowe kategorie produktów energetycznych zdefiniowanych w art. 2 pkt 4 rozporządzenia REMIT w przypadku, gdy pośredniczą w zawieraniu transakcji na takich produktach oraz o powiadomienia o naruszeniu obowiązku publikowania informacji wewnętrznej zawartym w art. 4 rozporządzenia REMIT.
ACER oczekuje również, że powiadomienia o ww. naruszeniach, przekazywane przez PPAET do Agencji i krajowych organów regulacyjnych będą istotne i odpowiednio uzasadnione.
PPAET powinny przedstawić terminowo dobrej jakości raport o podejrzanych transakcjach i zleceniach (STOR[9]) ułatwiający ACER i krajowym organom regulacyjnym dalszą weryfikację podejrzanego zachowania. Agencja zachęca również PPAET do przesyłania wszelkich istotnych dodatkowych informacji, o których mogą się dowiedzieć po wypełnieniu swoich obowiązków powiadamiania o potencjalnych naruszeniach art. 3, 4 lub 5 rozporządzenia REMIT.
ACER utworzyła na swojej stronie internetowej bezpieczną platformę „Notification Platform” do powiadamiania o naruszeniach m.in. art. 3 lub 5 rozporządzenia REMIT, która umożliwia PPAET wypełnianie obowiązków notyfikacyjnych poprzez bezpośrednie powiadamianie, w sposób ustandaryzowany, jednego lub kilku właściwych krajowych organów regulacyjnych oraz Agencji.
Wszelkie kontakty PPAET dotyczące powiadamiania właściwych organów regulacyjnych o podejrzanych zachowaniach za pośrednictwem środków innych niż ACER Notification Platform nie zastępują przesłania raportu STOR za pośrednictwem tej platformy.
Prezes URE zaleca wszystkim podmiotom działającym na hurtowym rynku energii zapoznanie się z rozporządzeniem REMIT II, a także z opublikowanymi listami otwartymi: wymienionymi już listami pierwszym i trzecim, a także opublikowanym 30 lipca drugim listem otwartym[10]
Kolejne działania ACER
Do końca 2024 r. ACER zamierza dokonać nowelizacji istniejących wytycznych dotyczących stosowania rozporządzenia REMIT[11] w celu uwzględnienia zmian wprowadzonych przez REMIT II.
W przypadku dalszych pytań dotyczących obowiązków wynikających z rozporządzenia REMIT, uczestnicy rynku mogą skontaktować się z ACER za pośrednictwem REMIT query form.
***
[1] Open letter on the designation of representatives by non-EU market participants and on the new obligations of persons professionally arranging or executing transactions (PPAETs), according to the revised REMIT
[2] Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1106 z 11 kwietnia 2024 r. w sprawie zmiany rozporządzeń (UE) nr 1227/2011 i (UE) 2019/942 w odniesieniu do poprawy ochrony Unii przed manipulacjami na hurtowym rynku energii weszło w życie, z pewnymi odstępstwami, 7 maja 2024 r.
Obowiązująca (na dzień dzisiejszy) skonsolidowana wersja rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1227/2011 z 25 października 2011 r. w sprawie integralności i przejrzystości hurtowego rynku energii (tzw. rozporządzenia REMIT) jest dostępna w dzienniku urzędowym UE.
[3] Rozporządzenie REMIT II rozszerzyło dotychczasowy art. 9 ust. 1 rozporządzenia REMIT o dodatkowe obowiązki dla uczestników rynku mających siedzibę lub miejsce zamieszkania w państwie trzecim, zawierających transakcje, które mają być zgłaszane ACER zgodnie z art. 8 ust. 1 rozporządzenia REMIT.
[4] PPEAT- persons professionally arranging or executing transactions. Rozporządzenie REMIT II rozszerzyło dotychczasowy art. 15 rozporządzenia REMIT o dodatkowe obowiązki dla osób zawodowo pośredniczących w zawieraniu transakcji oraz wprowadziło również obowiązki dla osób zawodowo realizujących transakcje.
5] Open letter on the implications of the revision of Regulation (EU) No 1227/2011 on REMIT data reporting aspects and notification obligation
[6] Centralised European Registry for Energy Market Participant – CEREMP zostanie zmieniony w celu umożliwienia zbierania informacji o nazwie lub imieniu i nazwisku, adresie e-mail, adresie pocztowym, numerze telefonu i pisemnym pełnomocnictwie wyznaczonego przedstawiciela. Według ACER zmiany w CEREMP miały zostać wprowadzone na początku października.
[7] PPAT – person professionally arranging transactions.
[8] PPET – person professionally executing transactions.
[9] STOR – Suspicious Transactions and Orders Report.
[10] Open letter on the notifications of algorithmic trading and direct electronic access according to the revised Regulation (EU) No 1227/2011.
[11] ACER Guidance on REMIT application 6th Edition
Źródło: Urząd Regulacji Energetyki