Paliwa dla energetyki

LPG – ważne paliwo do samochodów i ogrzewania domów. Aż 41% Polaków korzystało z gazu płynnego LPG

Aż 41% Polaków deklaruje, że kiedykolwiek wykorzystywało gaz płynny LPG. Istotne znaczenie ma miejsce zamieszkania – na terenach wiejskich i w mniejszych miejscowościach używanie LPG deklaruje co druga osoba (49%). Ponadto płynny gaz LPG Polacy używają w samochodowych instalacjach gazowych (50%) i butlach do codziennego użytku, np. w kuchni (43%). Co czwarty Polak (28%) wskazuje na wykorzystanie gazu do celów rekreacyjnych, np. grilla. Blisko 7 na 10 użytkowników płynnego gazu LPG ocenia go jako bezpieczne źródło energii – wynika z 6. edycji badania EKObarometr zrealizowanego przez SW Research we współpracy z Polską Organizacją Gazu Płynnego (POGP). Proporcjonalnie do liczby zarejestrowanych w Polsce samochodów, 13% Polaków korzysta z samochodu zasilanego LPG, a aż 60% – zna autogaz. Po energii elektrycznej jest to najpowszechniej rozpoznawane paliwo alternatywne.

LPG jest EKO

Ponad 43% Polaków uznaje LPG za paliwo ekologiczne, a ponad 50% ocenia, że do poprawy jakości powietrza i ograniczenia smogu przyczynia się wymiana pieców węglowych na kotły gazowe oraz używanie autogazu (gazu płynnego LPG) w samochodach. Aż 43% Polaków uważa, że skala i formy wykorzystania gazu płynnego LPG w Polsce (zasilanie aut, ogrzewanie domów, butle) nie powinny być w żaden sposób ograniczane.

– Wyniki badania w sposób jednoznaczny dowodzą, że LPG pozostaje w Polsce ważnym paliwem – jako napęd dla samochodów oraz źródło ogrzewania na terenach wiejskich. Potencjał tego paliwa warto wykorzystać zatem właśnie tam – na obszarach słabo zurbanizowanych i peryferyjnych, o ograniczonym dostępie do infrastruktury, gdzie według danych Komisji Europejskiej odsetek ludności zagrożonej ubóstwem i wykluczeniem energetycznym jest najwyższy – komentuje Bartosz Kwiatkowski, Dyrektor Generalny Polskiej Organizacji Gazu Płynnego (POGP).

Pozytywne doświadczenia użytkowników W świetle korzyści gazu płynnego wymienianych przez respondentów, można odnieść wrażenie, że ten rodzaj paliwa bywa często niedoceniany. Widać to wyraźnie zestawiając odpowiedzi osób, które miały wcześniejsze doświadczenie w korzystaniu z LPG z osobami, które gazu płynnego nigdy nie używały. Blisko połowa użytkowników (46%) gazu płynnego podkreśla jego atrakcyjną cenę (wśród niekorzystających jest to 37%). Ponad co trzeci wskazuje na dobrą dostępność gazu (36%, wśród niekorzystających to 29%), a blisko jedna trzecia – wygodę korzystania z instalacji LPG (29%, wśród niekorzystających – 19%).

Paliwo przyszłości dla mniejszych miast i wsi

Jednak to nie koniec pozytywnych skojarzeń z LPG – oprócz jego szerokiej dostępności (rozumianej zarówno dosłownie, jako łatwość pozyskania, jak i w przenośni – jako przystępność cenową), badani przyznają, że płynny gaz ma wiele zalet praktycznych. Ponad połowa Polaków (53%) potwierdza, że LPG to dobre rozwiązanie grzewcze dla obszarów, gdzie nie ma dostępu do gazociągów ani ogrzewania z sieci miejskiej. Ponadto 52% Polaków uważa, że Unia Europejska powinna zapewnić, aby gaz płynny LPG był szeroko dostępny dla obywateli jak najdłużej, a 49% przyznaje, że chciałoby wiedzieć więcej na temat gazu płynnego LPG i jego zastosowań.

O tym, że w przyszłości gaz płynny będzie mógł być paliwem odnawialnym przekonanych jest aż 40% Polaków, a 37% uważa, że zasoby tego gazu są duże w skali całego globu.

Respondenci, którzy mieli doświadczenie w korzystaniu z gazu płynnego, doceniają jego znaczenie jako ekologicznego nośnika energii. Potwierdza się zatem pozytywne postrzeganie gazu płynnego jako alternatywnego źródła energii wśród polskiej populacji. LPG jest czystszym paliwem w porównaniu do węgla, czy drogowych paliw płynnych, emitując mniej zanieczyszczeń i zmniejszając ogólny ślad węglowy. Ograniczając uwalnianie do atmosfery takich substancji jak dwutlenek siarki, tlenki azotu i cząstki stałe, z których wszystkie są szkodliwe dla zdrowia ludzkiego, wykorzystanie gazu płynnego przyczynia się do ograniczenia zjawiska smogu, który jest jednym z największych problemów cywilizacyjnych mniejszych miast i obszarów podmiejskich – dodaje Bartosz Kwiatkowski.

Źródło: Polska Organizacja Gazu Płynnego

Działy

Reklama