Ciepłownictwo

20 lat Fortum w Polsce

Od 20 lat Fortum przenosi najlepsze skandynawskie wzorce w energetyce na polski grunt. Firma inwestuje w rozwiązania przyjazne dla środowiska, sprawdzone w Finlandii i Szwecji, dostosowując je do polskich realiów. W ciągu 20 lat zainwestowała w Polsce ponad 4 miliardy złotych (1 miliard euro). Na tę kwotę składają się akwizycje, inwestycje odtworzeniowe i rozwojowe. Fortum wybudowało między innymi dwie nowoczesne, wielopaliwowe elektrociepłownie i zapoczątkowało proces dekarbonizacji w polskim ciepłownictwie. Do 2027 r. planuje całkowite odejście od węgla. Fortum obchodzi właśnie 20-lecie swojej działalności w Polsce.  

Historia Fortum w Polsce rozpoczęła się w 2003 r. wraz z zakupem Dolnośląskiego Zakładu Termoenergetycznego (DZT) w Świebodzicach. Rok później firma nabyła system ciepłowniczy w Częstochowie i rozpoczęła przygotowania do budowy nowoczesnej elektrociepłowni. Oddano ją do użytku w 2010 r. Była to pierwsza elektrociepłownia w Polsce zaprojektowana do współspalania węgla z biomasą.  

W 2005 r. Fortum zostało właścicielem sieci ciepłowniczych we Wrocławiu i w Płocku i nieprzerwanie inwestuje w ich rozbudowę i modernizację. W 2011 r. do Fortum dołączyły zakłady EC Zabrze i ZEC Bytom, a już w 2015 r. ogłoszono decyzję o budowie nowej elektrociepłowni opalanej węglem oraz paliwem alternatywnym RDF (Refuse Derived Fuel) pozyskiwanym lokalnie. Oddano ją do użytku w 2018 r. i od tego czasu służy 70 tysiącom gospodarstw domowych w Zabrzu i Bytomiu. Zastąpienie starych jednostek pozwoliło na zmniejszenie emisji szkodliwych pyłów ponad jedenastokrotnie, dwutlenku siarki ponad siedmiokrotnie, a tlenku azotu blisko trzykrotnie.  

– Fortum to coś więcej niż przedsiębiorstwo energetyczne. Nie tylko wytwarzamy energię elektryczną i ciepło, ale przede wszystkim liczy się to w jaki sposób to robimy. Działamy w sposób przyjazny dla środowiska, ekologiczny, z myślą o lokalnych społecznościach, naszych dzieciach i wnukach. Chcemy zapewnić im lepsze warunki życia dzisiaj i zostawić czystszy świat. Pracuję w Fortum od 17 lat i jest to najlepszy czas w moim życiu zawodowym. Mam poczucie, że tu mogę w pełni działać w zgodzie z tym, co osobiście uważam za wartościowe. Tworzymy cudowny zespół i wspólnie robimy coś niezwykle ważnego – mówi Piotr Górnik, Prezes Fortum Power and Heat Polska, spółki odpowiedzialnej za produkcję i dystrybucję ciepła. 

W 2016 r. Fortum nabyło Grupę DUON i tym samym zadebiutowało na rynku sprzedaży energii elektrycznej i gazu. W ciągu siedmiu lat firma stała się jednym z kluczowych graczy na tych rynkach, skutecznie konkurując z największymi podmiotami obecnymi tam od wielu lat. Dzięki Fortum każda firma, niezależnie od jej wielkości i zakresu wiedzy na temat mechanizmów rynku gazu i energii, może czerpać wymierne korzyści z zakupów giełdowych. 

– Klucz do rozwoju i sukcesu Fortum to niewątpliwie doskonałe zrozumienie potrzeb naszych klientów i zaoferowanie indywidualnych rozwiązań umożliwiających nie tylko zakup energii i gazu po konkurencyjnych cenach rynkowych, ale również zapewnienie im bezpieczeństwa i kontroli w zakresie kosztów prowadzenia biznesu. Poprzez nasze bogate doświadczenie możemy reagować dynamicznie na sytuację rynkową, a jednocześnie dzielić się tą wiedzą z naszymi klientami, nieustannie ich edukując i wspierając – mówi Mariusz Caliński, Prezes Fortum Marketing and Sales Polska, spółki odpowiedzialnej za sprzedaż energii elektrycznej i gazu. 

Korzystając z doświadczeń zdobytych na rynkach nordyckich firma oferuje możliwości zakupu nawet 100% energii ze źródeł odnawialnych, wpisując się w nowoczesne trendy dotyczące zrównoważonego rozwoju. 

W ciągu 20 lat działalności w Polsce Fortum wyznaczało kierunki transformacji w energetyce, a szczególnie w ciepłownictwie. Obecnie Fortum posiada dwie elektrociepłownie – w Częstochowie i Zabrzu oraz sieci ciepłownicze w trzech miastach – Wrocławiu, Częstochowie i Płocku. W ubiegłym roku Fortum ogłosiło plan dekarbonizacji swoich aktywów. Zamierza odejść od węgla do 2027 r. na rzecz źródeł odnawialnych i elektryfikacji systemów. 

Źródło: Grupa Fortum

Działy

Reklama