Technologie

Z Wrocławia do Ostrołęki jedzie koleją 435-tonowy element elektrowni

Pod koniec października do Ostrołęki dotrze kolejny element turbozespołu budowanej elektrowni gazowo-parowej. Tym razem jest to stojan generatora, który w połowie miesiąca wyruszył z fabryki GE we Wrocławiu. Urządzenie waży 435 ton, czyli tyle ile popularny Jumbo Jet, czyli Boeinga 747.

Stojan generatora to kolejne urządzenie, które zostało wyprodukowane w Polsce. Do tej pory na plac budowy CCGT Ostrołęka zostały dostarczone z Elbląga części turbiny parowej oraz z Opola skraplacz turbiny parowej.

Realizacja budowy elektrowni gazowo-parowej w Ostrołęce przebiega zgodnie z harmonogramem – zaawansowanie realizacji wszystkich prac (projektowania, zakupów i dostaw oraz budowy) na koniec września wyniosło blisko 52%.

Tak ciężkie urządzenie wymaga odpowiedniej logistyki. Do tego rodzaju dostaw najbardziej dogodny, a przy tym sprawdzony, jest transport kolejowy. Mierzący ponad 12 metrów długości stojan generatora swoją podróż do Ostrołęki odbywa zawieszony pomiędzy platformami 32-osiowego wagonu transportowego na specjalnych żurawiach. Cały zestaw transportowy (stojan i platformy) ma ok. 62 m długości. Z uwagi na gabaryty i wagę przewożonego urządzenia prędkość na trasie nie może przekraczać 20 km/h.

Dodatkowo prowadzony jest bieżący monitoring istotnych parametrów, m. in. drgań, wilgotności oraz temperatury – wszystko po to, aby niemal 900 km podróż odbyła się w optymalnych i bezpiecznych warunkach. Cały przejazd z wrocławskiej fabryki GE Power na bocznicę w Ostrołęce to kilkanaście dni.

Czym jest stojan generatora?

Generator stanowił będzie część turbozespołu, a więc serca elektrowni w Ostrołęce. Napędzany będzie w układzie jednowałowym dwiema turbinami, gazową i parową. Jego zadaniem jest przetwarzanie energii mechanicznej wytwarzanej przez obracające się turbiny na energię elektryczną.

Generator zbudowany jest z dwóch części – wewnętrznego wirnika oraz nieruchomego zewnętrznego stojana, który pełni kluczową rolę w całym urządzeniu. To w jego uzwojeniu elektrycznym powstanie prąd elektryczny przekazywany następnie do transformatora.

Stojan generatora to kolejne urządzenie, a zarazem część turbozespołu elektrowni, która została wyprodukowana w polskich fabrykach. Do tej pory na plac budowy CCGT Ostrołęka zostały dostarczone z Elbląga części turbiny parowej oraz skraplacz turbiny parowej, który powstał w Opolu. Wirnik generatora przyjedzie natomiast ze szwajcarskiej fabryki GE.

Zaawansowana inwestycja

Realizacja budowy elektrowni gazowo-parowej w Ostrołęce przebiega zgodnie z harmonogramem – zaawansowanie realizacji wszystkich prac (projektowania, zakupów i dostaw oraz budowy) na koniec września wyniosło blisko 52%.

Zagwarantowane jest także finansowanie projektu, ponieważ pod koniec czerwca br. spółka prowadząca inwestycję – CCGT Ostrołęka należąca do Grupy ORLEN – podpisała umowę o zewnętrzne finansowanie kredytowe w formule project finance z konsorcjum składającym się z polskich i międzynarodowych instytucji finansowych.

Blok energetyczny w Ostrołęce to jedno z kluczowych przedsięwzięć Grupy ORLEN w zakresie budowy niskoemisyjnych źródeł bilansujących KSE. Nowa jednostka będzie wspierać stabilność dostaw energii elektrycznej podczas trwającej transformacji energetycznej Polski.

Inwestycja w blok gazowo-parowy w Ostrołęce będzie wspierać zarówno cele dekarbonizacyjne Polski, jak też samej Grupy ORLEN. Koncern w swoim segmencie energetycznym dąży do redukcji emisji dwutlenku węgla o 40% na każdej MWh (megawatogodzinie) do 2030 r. oraz do osiągnięcia neutralności emisyjnej do 2050 r.

Źródło: ENERGA SA

Działy

Reklama