EkoMobility

Polskie elektryki na Kongresie Nowej Mobilności

26-28 września 2023 r. Łódź zamieniła się w centrum wymiany wiedzy, doświadczeń i idei dla kluczowych interesariuszy sektora zeroemisyjnych technologii w transporcie z całej Europy. Wśród zaprezentowanych na wydarzeniu nowoczesnych pojazdów znalazły się polskie pojazdy elektryczne stworzone w ramach przedsięwzięcia „E-van – uniwersalny pojazd dostawczy o napędzie elektrycznym kat. N₁”, realizowanego w ramach środków Funduszy Europejskich, Programu Inteligentny Rozwój.

– Żyjemy w czasach rewolucji w dziedzinie energetyki i transportu. Do świadomości ludzi na całym świecie dotarło, że oprócz wzrostu ekonomicznego równie ważne są kwestie środowiskowe, jak i społeczne. Staramy się więc, aby nadchodząca zmiana była sprawiedliwa i nikt nie został z niej wykluczony. Stoimy w obliczu momentu, który na stałe zmieni nasze myślenie o energii, paliwach czy środkach transportu – przekazała w liście do uczestników wydarzenia Anna Moskwa, Minister Klimatu i Środowiska.

Pierwszego dnia wydarzenia, na scenie EXPO Marek Palka, Kierownik Projektu w Dziale Rozwoju Innowacyjnych Metod Zarządzania Programami w NCBR opowiedział o przebiegu oraz o efektach przedsięwzięcia „eVan”, którego celem było doprowadzić do powstania samochodu dostawczego do 3,5 t o napędzie elektrycznym (BEV), o parametrach niedostępnych na rynku – 1000 kg ładowności przy jednoczesnym zasięgu 250 km dla pojazdu typu BEV.

– Naszym głównym celem jest praca nad projektami, które mocno wpłyną na nasze codzienne życie i na to, aby technologie, które finansujemy przekładały się na życie społeczne. Postanowiliśmy więc stworzyć szereg przedsięwzięć związanych z Europejskim Zielonym Ładem, które obecnie zaczynamy już, można powiedzieć, komercjalizować. Jednym z pierwszych projektów realizowanych w formule zamówień przedkomercyjnych był ten, związany elektrycznym samochodem dostawczym. To projekt, który został opracowany, zbudowany i zostanie wdrożony – mówił podczas wystąpienia Marek Palka.

Kierownik projektu opowiedział o 2 zrealizowanych w przedsięwzięciu prototypach Wykonawców – firm Innovation AG S.A. oraz Autobox Innovations Sp. z o.o. Startup Innovation AG zadeklarował ładowność oraz zasięg pojazdu na jednym ładowaniu, większy niż wymagania NCBR. W pojeździe zastosowano unikalne rozwiązania w zakresie odzyskiwania energii przy wytracaniu prędkości oraz znacząco ograniczono masę pojazdu. Ponadto zaproponowany model komercjalizacji i wykorzystania komponentów pojazdu elektrycznego oparto na wypożyczaniu baterii oraz wykorzystaniu ich jako magazynów energii, przy stałym monitoringu zużycia. Koncepcja Innovation AG zakładała zaprojektowanie i wykonanie innowacyjnego bezemisyjnego pojazdu dostawczego, o masie do 3,5 t, ładowności min. 1000 kg oraz zasięgu większym na jednym ładowaniu niż 250 km. W testach osiągnięto zasięg 343,3 km przy ładowności 1000 kg.

Z kolei koncepcja firmy Autobox Innovations Sp. z o.o. zakładała realizację projektu elektrycznego pojazdu dostawczego (BEV), o masie do 3,5 t, ładowności 1000kg i zasięgu min. 250 km, z przygotowaniem do produkcji seryjnej oraz wykorzystaniem istniejącej sieci dilerskiej przy sprzedaży i serwisowaniu pojazdów. W testach osiągnięto zasięg 355,6 km przy ładowności 1000kg. Realizacja projektu eVan przez firmę Autobox uwzględnia również poszukiwanie nisz rynkowych dla różnych wariantów pojazdu, m. in. poprzez rozszerzenie projektu o wariant o ładowności powyżej 3,5 t (kategoria N2).

Na własne oczy

Tego samego dnia na scenie Expo nastąpiła uroczysta premiera pojazdu eVan, zrealizowanego przez firmę Innovation AG. Prezes firmy, Albert Gryszczuk, w towarzystwie Marka Palki z NCBR oraz Wojciecha Drzewieckiego, Prezesa Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR przedstawił prototyp pojazdu oraz nakreślił dalszą wizję firmy na komercjalizację projektu.

Podczas wydarzenia na zewnętrznym stoisku NCBR, obydwaj Wykonawcy w przedsięwzięciu eVan zaprezentowali stworzone w ramach przedsięwzięcia prototypy elektrycznych pojazdów dostawczych. Każdy uczestnik Kongresu Nowej Mobilności mógł na własne oczy zobaczyć stworzone pojazdy, wsiąść za kierownicę oraz porozmawiać o projekcie. Z kolei na wewnętrznym stoisku Narodowego Centrum Badań i Rozwoju można było porozmawiać z ekspertami NCBR na temat przedsięwzięcia eVan, jak również o planach na kolejne inicjatywy, mające za zadanie realizować założenia Europejskiego Zielonego Ładu.

Przedsięwzięcie e-Van współfinansowane jest ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach poddziałania 4.1.3 Innowacyjne metody zarządzania badaniami Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój 2014-2020, w ramach projektu pozakonkursowego pn.: Podniesienie poziomu innowacyjności gospodarki poprzez wdrożenie nowego modelu finansowania przełomowych projektów badawczych.

Źródło: Narodowe Centrum Badań i Rozwoju

Działy

Reklama