Paliwa dla energetyki

GAZ-SYSTEM uzyskał komplet pozwoleń na budowę dla gazociągów lądowych w ramach projektu FSRU

W lipcu br. GAZ-SYSTEM zakończył proces pozyskiwania decyzji administracyjnych dla wszystkich trzech gazociągów lądowych realizowanych w ramach projektu FSRU. Nowe gazociągi zapewnią możliwość odbioru i transportu do centralnej Polski dodatkowych ilości gazu pochodzącego z Terminalu FSRU, planowanego w rejonie Zatoki Gdańskiej. Ich budowa ma ruszyć w 2024 r.

Projekt FSRU przewiduje powstanie trzech gazociągów: Kolnik – Gdańsk, Gardeja – Kolnik i Gustorzyn – Gardeja, które  będą miały łączną długość ok. 250 km i średnicę 1000 mm.  Gazociąg Kolnik  – Gdańsk otrzymał pierwsze pozwolenie na budowę w zeszłym roku. W czerwcu tego roku Wojewoda Pomorski wydał pozwolenia na budowę dwóch odcinków gazociągu Gardeja – Kolnik. Natomiast ostatnie pozwolenia wydał w lipcu Wojewoda Kujawsko-Pomorski dla trzech odcinków gazociągu Gustorzyn – Gardeja.

Tym samym wszystkie gazociągi lądowe FSRU są gotowe do budowy.

– Nie zwalniamy tempa, jeśli chodzi o nasze działania dotyczące zapewnienia bezpieczeństwa gazowego Polski. W poprzednim roku oddaliśmy Baltic Pipe, zwiększyliśmy moc Terminala LNG, zakończyliśmy budowę GIPL i interkonektora ze Słowacją, a teraz metodycznie i konsekwentnie realizujemy FSRU w Gdańsku. Dzięki tym działaniom Polacy mogą być spokojni o najbliższą zimę i o następne. Co więcej, terminal FSRU będzie mógł służyć nie tylko Polsce, ale jest również ofertą dla naszych sąsiadów na dywersyfikację źródeł dostaw gazu – powiedziała Anna Łukaszewska-Trzeciakowska, Pełnomocnik Rządu ds. Strategicznej Infrastruktury Energetycznej.

– Otrzymanie kompletu pozwoleń administracyjnych dla części lądowej FSRU jest kluczowym momentem w procesie realizacji drugiego gazoportu LNG w Polsce. Dzięki temu możemy przystąpić do prac w terenie. Równolegle projektujemy gazociąg podmorski wraz z infrastrukturą techniczną i wybieramy jednostkę FSRU, którą zacumujemy na wodach Zatoki Gdańskiej. Rozwijając krajowy system przesyłowy odpowiadamy na potrzeby odbiorców gazu w Polsce. Tym samym zwiększamy bezpieczeństwo energetyczne kraju, a także naszą rolę w zaopatrzeniu gazowym Europy – powiedział Marcin Chludziński, Prezes Zarządu GAZ-SYSTEM.

Dotychczas planowany projekt budowy Terminalu FSRU zakładał umiejscowienie w rejonie Gdańska pływającej jednostki FSRU przystosowanej do prowadzenia procesu regazyfikacji na poziomie 6,1 mld m³ paliwa gazowego rocznie. Jednak w wyniku znaczącego zainteresowania uczestników rynku tym połączeniem, obecnie GAZ-SYSTEM prowadzi wiążącą procedurę Open Season dla Terminalu FSRU 2. Umożliwi ona zwiększenie mocy regazyfikacyjnych Terminalu poprzez uruchomienie drugiej jednostki FSRU, zdolnej do wyładunku, procesowego składowania i regazyfikacji LNG na poziomie 4,5 mld m³ rocznie, o ile rynek potwierdzi takie zapotrzebowanie.

Inwestycja posiada status „Projektu  o znaczeniu wspólnotowym” (z ang. Project of Common Interest). Komisja Europejska w ramach instrumentu „Łącząc Europę” (z ang. Connecting Europe Facility – CEF) przyznała projektowi FSRU dofinansowanie  na działanie pod nazwą: „Prace przed inwestycyjne do uzyskania pozwolenia na budowę dla morskiej części PCI 6.27 LNG Gdańsk (PL)”. Maksymalna wysokość przyznanego wsparcia wynosi ok. 19,6 mln euro.

Współfinansowane przez Unię Europejską. Wyrażone opinie i poglądy są wyłącznie poglądami autora (autorów) i niekoniecznie odzwierciedlają poglądy Unii Europejskiej lub CINEA. Ani Unia Europejska, ani organ przyznający pomoc nie ponoszą za nie odpowiedzialności.

Źródło: GAZ-SYSTEM S.A.

Działy

Reklama