OZE

OZE: Zaktualizowane wzory wniosków o umorzenie błękitnych i zielonych świadectw pochodzenia za 2023 r.

Prezes URE przygotował nowe, odpowiadające aktualnemu stanowi prawnemu, wzory wniosków o umorzenie świadectw pochodzenia potwierdzających wytworzenie energii elektrycznej z biogazu rolniczego (świadectwa błękitne) lub z innych odnawialnych źródeł energii (świadectwa zielone).

Kto podlega obowiązkowi umarzania świadectw pochodzenia?

Obowiązek dotyczy przedsiębiorstw sprzedających energię elektryczną odbiorcom końcowym za wyjątkiem odbiorców przemysłowych realizujących obowiązek samodzielnie, odbiorców przemysłowych zużywających powyżej 100 GWh energii elektrycznej w roku oraz odbiorców końcowych zawierających transakcje na Towarowej Giełdzie Energii lub innych rynkach regulowanych, a także towarowych domów maklerskich i domów maklerskich[1].

Podmioty zobowiązane[2] muszą uzyskać i przedstawić do umorzenia Prezesowi URE świadectwa pochodzenia energii elektrycznej lub biogazu rolniczego, wytworzonych w instalacjach OZE znajdujących się na terytorium Polski lub zlokalizowanych w wyłącznej strefie ekonomicznej naszego kraju. Alternatywnie – po spełnieniu ustawowych przesłanek[3] – mogą wnieść opłatę zastępczą w terminie do 30 czerwca każdego roku. [4].

Jaki jest cel umarzania świadectw pochodzenia?

System umarzania świadectw pochodzenia energii elektrycznej ma wspierać producentów energii ze źródeł odnawialnych. Podmioty, które mają obowiązek umorzenia świadectw, zazwyczaj same nie wytwarzają energii z OZE i nie mogą samodzielnie uzyskać świadectw pochodzenia lub świadectw pochodzenia biogazu rolniczego, które następnie mogłyby umorzyć. Dlatego kupują prawa majątkowe wynikające ze świadectw pochodzenia zarejestrowanych na TGE, a następnie przedstawiają do umorzenia nabyte świadectwa. Jednocześnie dzięki takiemu rozwiązaniu producenci  energii odnawialnej osiągają dodatkowy dochód pochodzący ze sprzedaży praw majątkowych.

Wielkość udziałów ilościowych sumy energii elektrycznej wynikającej z umorzonych świadectw pochodzenia lub świadectw pochodzenia wydanych dla energii elektrycznej z biogazu rolniczego, na potrzeby realizacji obowiązku, wynika z rozporządzenia Ministra Klimatu[5] i za 2023 r. wynosi 0,5% dla energii z biogazu rolniczego i 12% dla energii z pozostałych rodzajów instalacji OZE.

Jak złożyć wniosek o umorzenie świadectwa pochodzenia?

  • Wniosek wraz z kompletem dokumentów należy złożyć do Urzędu Regulacji Energetyki.
  • Dokument stwierdzający prawa majątkowe wynikające ze świadectwa pochodzenia można uzyskać na Towarowej Giełdzie Energii, która prowadzi rejestr świadectw.
  • Do wniosku należy dołączyć dowód wniesienia opłaty skarbowej w wysokości 10 zł.
  • W przypadku, gdy podmiot jest reprezentowany przez pełnomocnika (w tym wypadku należy dołączyć również pełnomocnictwo), do wniosku należy dołączyć dowód wniesienia opłaty skarbowej w wysokości 17 zł.

Opłatę skarbową należy uiścić na rachunek bankowy Centrum Obsługi Podatnika Urzędu Miasta Stołecznego Warszawy, ul. Obozowa 57, 01-161 Warszawa (nr rachunku: 21 1030 1508 0000 0005 5000 0070).

Kary za brak przedstawienia do umorzenia świadectwa pochodzenia

Jeżeli jesteś podmiotem zobowiązanym do umorzenia świadectwa pochodzenia i nie zrobisz tego do 30 czerwca roku następującego po roku, którego dotyczył obowiązek, zapłacisz karę. Jej wysokość nie może być wyższa niż 15% przychodu ukaranego podmiotu, osiągniętego w poprzednim roku podatkowym.

***

Więcej w Informacji Prezesa URE nr 40/2023 dotyczącej realizacji obowiązku w zakresie uzyskania i przedstawienia do umorzenia świadectw pochodzenia za 2023 r.

Wszystkie informacje dotyczące procedury i wymaganych dokumentów dla podmiotów zobowiązanych do umarzania świadectw pochodzenia energii elektrycznej dostępne są w serwisie dla przedsiębiorców biznes.gov.pl (nowe wzory wniosków, które są już dostępne na stronie internetowej URE, pojawią się tam wkrótce).

[1] Pełna lista podmiotów zobowiązanych jest dostępna w art. 52 ust. 2 ustawy z 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (Dz. U. z 2022 r. poz. 1378 z późn. zm.).
[2] Zgodnie z art. 52 ust. 1 ww. ustawy o OZE.
[3] Przesłanki wniesienia opłaty zastępczej są określone w art. 47 ust. 2 i 7 ustawy OZE.
[4] Uiszczenie opłaty zastępczej musi nastąpić w terminie określonym w art. 68 ust. 2 ww. ustawy o OZE.
[5] § 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska z 13 lipca 2022 r. ws. zmiany wielkości udziału ilościowego sumy energii elektrycznej wynikającej z umorzonych świadectw pochodzenia potwierdzających wytworzenie energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii w 2023 r. (Dz. U. z 2022 r. poz. 1566).

Źródło: Urząd Regulacji Energetyki

Działy

Reklama