Odbiorcy – Rynek Energii i Gazu

9 nagród 9. edycji Konkursu dla mediów. TGE nagrodziła najlepszych dziennikarzy 2022 r.

24 maja 2023 r. poznaliśmy zwycięzców 9. edycji Konkursu dla mediów „Platynowe Megawaty”. Podczas uroczystej gali wręczono łącznie 9 nagród oraz wyróżnień,
o przyznaniu których zadecydowała Kapituła Konkursu.

Wielkimi wygranymi tegorocznej odsłony plebiscytu zostali: Dariusz Ciepiela, Robert Kiewlicz, Jakub Wiech, Wojciech Krzyczkowski oraz Bartłomiej Sawicki, który został również Dziennikarzem Roku 2022. Kapituła Konkursu przyznała ponadto 3 wyróżnienia specjalne: dla Tomasza Elżbieciaka, Mateusza Kokoszkiewicza oraz redakcji Polityki Insight Energy.

Patronat honorowy nad edycją 2022 objęli: Minister Aktywów Państwowych, Minister Klimatu i Środowiska oraz Prezes Urzędu Regulacji Energetyki. Wśród Partnerów znaleźli się: TAURON Polska Energia S.A. (Partner strategiczny), Fortum Power and Heat Polska Sp. z o.o., GAZ-SYSTEM S.A., Izba Rozliczeniowa Giełd Towarowych S.A., PGE Polska Grupa Energetyczna S.A., PGE Energetyka Kolejowa S.A., Polskie Sieci Elektroenergetyczne S.A., Respect Energy S.A. oraz Veolia Energy Contracting Poland Sp. z o.o.

70 zgłoszonych materiałów (w tym 7 podcastów, 4 materiały wideo i 1 audycja), 42 nominowanych dziennikarzy oraz 9 przyznanych nagród i wyróżnień – edycja 2022 Konkursu dla mediów „Platynowe Megawaty” przechodzi do historii z naprawdę imponującym wynikiem. Tak żywe i rosnące z roku na rok zainteresowanie inicjatywą Towarowej Giełdy Energii doskonale świadczy o tym, że rzetelne dziennikarstwo poświęcone branży energetycznej trzeba wspierać, a tym bardziej – należy doceniać osoby, które za te wartościowe publikacje odpowiadają.

– Na naszych oczach dynamicznie zmienia się energetyka. Za tymi zmianami w sposób naturalny podążają tematy podejmowane przez media. Staramy się, aby ta ewolucja znalazła swoje odzwierciedlenie w kategoriach konkursowych. W tym roku po raz pierwszy Kapituła Konkursu przyznała wyróżnienia w kategoriach „transformacja energetyczna”, „news” oraz „najlepszy materiał na temat branży energetycznej w mediach regionalnych”. Szczególnie cieszy nas duże zainteresowanie Konkursem ze strony dziennikarzy lokalnych – mówi Agnieszka Głośniewska, Przewodnicząca Kapituły Konkursu, Rzecznik Prasowy Urzędu Regulacji Energetyki. 

Laureatami 9. edycji Konkursu dla mediów „Platynowe Megawaty” zostali:

  • Bartłomiej Sawicki – nagroda główna dla Dziennikarza Roku 2022;
  • Dariusz Ciepiela – wyróżnienie w kategorii „najlepszy materiał na temat transformacji energetycznej w 2022 r.” za artykuł „Albo uda nam się rozwinąć magazyny energii, albo będą kłopoty” (Wnp.pl);
  • Bartłomiej Sawicki – wyróżnienie w kategorii „najlepszy materiał na temat rynku gazu w 2022 r.” za artykuł „Baltic Pipe ukończony. Gaz popłynie z Norwegii” („Rzeczpospolita”);
  • Robert Kiewlicz – wyróżnienie w kategorii „najlepszy materiał na temat branży energetycznej w mediach regionalnych w 2022 r.” za artykuł „Stopnie zasilania i wyłączenia awaryjne prądu. Środki zaradcze «ostatniej szansy»” (Trojmiasto.pl);
  • Jakub Wiech – wyróżnienie w kategorii „najlepszy materiał audiowizualny na temat branży energetycznej w 2022 r.” za podcast „Elektryfikacja: Dlaczego Polska wciąż nie ma atomu?” (Elektryfikacja – podcast Jakuba Wiecha, autorski kanał na platformie YouTube);
  • Wojciech Krzyczkowski – wyróżnienie w kategorii „najlepszy materiał newsowy na temat branży energetycznej w 2022 r.” za tekst „KHNP jest gotowe objąć 49% udziałów w polskim projekcie jądrowym” (Pap.pl);
  • Tomasz Elżbieciak – wyróżnienie specjalne Kapituły Konkursu za profesjonalizm oraz dogłębną analizę podejmowanych tematów energetycznych;
  • Mateusz Kokoszkiewicz – wyróżnienie specjalne Kapituły Konkursu za wszechstronne podejście do tematu transformacji lokalnego ciepłownictwa;
  • Redakcja Polityki Insight Energy – wyróżnienie specjalne Kapituły Konkursu za przekazywanie kompleksowej analizy makrogospodarczej.

Zainicjowany przez Towarową Giełdę Energii Konkurs wszedł na stałe do kalendarza najważniejszych imprez branżowych. Co ważne, od 2014 r., kiedy wystartowała jego pierwsza edycja, wciąż przyświeca mu ta sama idea, a więc promocja rzetelnego dziennikarstwa poświęconego szeroko rozumianej energetyce, rozwijanie debaty publicznej oraz edukacja mediów, m.in. poprzez warsztaty organizowane przez TGE we współpracy z Partnerami wydarzenia.

Mimo niezmiennej idei przyświecającej Konkursowi, nie zatrzymał się on w czasie. Wręcz przeciwnie, idzie z jego duchem i dostosowuje się do zmieniającej się rzeczywistości, zarówno społeczno-politycznej, jak i medialnej. Jako organizator cieszymy się z tego rozwoju oraz stale rosnącego zainteresowania naszą inicjatywą. Wydaje się bowiem, że w dobie zalewu niesprawdzonych informacji, towarzyszącemu zawirowaniom geopolitycznym – jak nigdy wcześniej – szczególnie ważna jest medialna wnikliwość i wierność faktom, a co za tym idzie – wsparcie takich postaw. Tę misję realizujemy konsekwentnie od niemal 10 lat. Jednocześnie dziękuję Kapitule Konkursu, która co roku wyłania laureatów plebiscytu i promuje obiektywne dziennikarstwo – mówi Piotr Zawistowski, Prezes Zarządu TGE.

Prace konkursowe można było zgłaszać między 15 marca a 12 kwietnia 2023 r. Po burzliwych naradach spośród materiałów nadesłanych przez dziennikarzy (profesjonalistów oraz amatorów), a także redakcje, członków Kapituły Konkursu oraz członków TGE wyłoniono laureatów 9. edycji. Na uwagę zasługuje fakt, że wśród nominowanych i nagrodzonych publikacji zauważalna była duża różnorodność, zarówno na poziomie zasięgu (media ogólnopolskie oraz regionalne), jak i formy/źródła emisji materiału (prasa, internet, telewizja, radio, podcasty).

– Energetyka stała się jednym z wiodących tematów w mediach. Dlatego docenienie dziennikarzy, którzy potrafią wyjaśniać jej specyfikę i opisywać zachodzące zmiany, jest niezwykle ważne. Jestem przekonana, że wyróżnienia przyznawane w Konkursie dla mediów „Platynowe Megawaty” są nie tylko nagrodą za dobry artykuł czy inną formę publikacji, ale dają ogromną motywację do dalszej, rzetelnej pracy. O znaczeniu tego Konkursu świadczy fakt, że jest to już jego 9. edycja, a z każdym rokiem rośnie liczba zarówno zgłaszanych materiałów, jak i poszerza się grono dziennikarzy, którzy w nim uczestniczą – mówi Ada Konczalska, Dyrektor Departamentu Komunikacji PSE.

Źródło: Towarowa Giełda Energii SA

Działy

Reklama