Przy okazji wizyty w Berlinie odwiedziliśmy jeden z pierwszych otwartych w Europie salonów NIO. Chiński producent coraz wyraźniej zaznacza swoją obecność na Starym Kontynencie powiększając sieć tzw. NIO House oraz punktów wymiany baterii. Czy ta wciąż dość egzotyczna dla Polaków marka przyjmie się w Europie?
Obecnie w ofercie NIO dostępne są 3 modele: ET 5, ET7 oraz EL7. Wszystkie auta oferowane są z jednakowymi pakietami bateryjnymi o pojemności 75 kWh lub 100 kWh (w przyszłości pojawić ma się również wersja 150 kWh). Standaryzacja akumulatorów niezależnie od modelu służyć ma usprawnieniu procesu wymiany baterii w specjalnie przystosowanej do tego sieci punktów (NIO Power Swap Station) rozwijanych przez producenta. Na rodzimym rynku NIO (Chiny) funkcjonuje już ponad 1300 stacji szybkiej wymiany baterii. Na starym kontynencie dostępnych jest, póki co kilkanaście tego typu lokalizacji jednak do końca 2023 r. NIO planuje mieć 120 punktów wymiany baterii w całej Europie, których produkcja odbywa się na Węgrzech.
Niekonwencjonalny zakup
W chwili wejścia na europejski rynek NIO oferowało swoje pojazdy wyłącznie w abonamencie bez możliwości wykupu, którego opcja pojawiła się dopiero po głosach niezadowolenia europejskich klientów. Producent umożliwia jednak wybór formy finansowania wchodzącej w skład pojazdu baterii. Klienci mogą zakupić ją na własność bądź wynająć opłacając miesięczny abonament w wysokości od 169 za baterię o pojemności 75 kWh oraz od 289 euro miesięcznie za 100 kWh (ceny różnią się w zależności od długości umowy). Możliwość korzystania z Nio Power Swap Station zarezerwowana jest jednak jedynie dla użytkowników posiadających akumulator w abonamencie.
NIO ET5 | NIO ET7 | NIO EL7 | |
Pojemność baterii (netto) |
75 kWh (70,5 kWh) / 100 kWh (90 kWh) |
||
Moc ładowania AC | 11 kW | ||
Moc ładowania DC | 140 kW | ||
Zasięg (WLTP) | 456 – 590 km | 445 – 580 km | 394 – 513 km |
Osiągi | |||
Moc | 489 KM | 653 KM | 653 KM |
Moment obrotowy | 700 Nm | 850 Nm | 850 Nm |
Przyśpieszenie 0-100 km/h | 4.0 s | 3.8 s | 3.9 s |
Prędkość maks | 200 km/h | 200 km/h | 200 km/h |
Wymiary | |||
Długość | 4790 mm | 5101 mm | 4912 mm |
Szerokość bez lusterek | 1960 mm | 1987 mm | 1987 mm |
Wysokość | 1499 mm | 1509 mm | 1720 mm |
Rozstaw osi | 2888 mm | 3060 mm | 2960 mm |
Pojemność bagażnika | 386 l | 363 l | 570 l |
Liczba miejsc | 5 | 5 | 5 |
Waga | 2240 kg – 2260 kg | 2434 – 2454 kg | 2421 – 2441 kg |
Cena pojazd | 47 500 euro | 69 900 euro | 73 900 euro |
Cena baterii 75 kW | 12 000 euro | 12 000 euro | 12 000 euro |
Cena baterii 100 kW | 21 000 euro | 21 000 euro | 21 000 euro |
Miesięczy abonament baterii 75 kW | od 169 euro | od 169 euro | od 169 euro |
Miesięczy abonament baterii 100 kW | od 289 euro | od 289 euro |
od 289 euro |
W Berlińskim NIO House zobaczyć można również NIO EP9, czyli hipersamochód posiadający 4 silniki (po jednym na każde koło) rozwijające łączną moc 1360 KM. Pierwszą „setkę” auto osiąga w 2,7 s, a prędkość maksymalna wynosi 313 km/h. Z czasem 6 minut i 45 sekund EP9 przez długi czas był najszybszym EV na Nurburgringu (obecnie najszybszym EV jest Volkswagen ID. R z czasem 6:05.336).
NOMI to unikalny cyfrowy asystent NIO znajdujący się na desce rozdzielczej zawierający sztuczną inteligencję z uroczym interfejsem przypominającym twarz, która obraca i mruga swoimi owalnymi „oczami”, aby bezpośrednio zwracać się do każdego z pasażerów pojazdu.
Autor: Elektromobilni.pl