Paliwa dla energetyki

Niemcy: plany dostosowania sieci gazowej do wzrostu importu LNG

31 marca niemieckie Stowarzyszenie Operatorów Sieci Przesyłowych Gazu (FNB Gas) przedstawiło projekt Planu rozwoju sieci gazowej na lata 2022–2032 (Netzentwicklungsplan Gas/NEP Gas 2022–2032). Dokument pojawił się z około rocznym opóźnieniem. Po wybuchu wojny na Ukrainie i związanej z nią zasadniczej zmianie uwarunkowań dotyczących importu gazu do Niemiec (zwłaszcza po politycznych decyzjach o budowie na szeroką skalę infrastruktury do importu LNG w RFN wiosną ub.r. oraz w związku z całkowitym wstrzymaniem przez Rosję dostaw tego surowca do Niemiec latem ub.r.) Federalna Agencja Sieci (BNetzA) skorygowała w listopadzie 2022 r. założenia ramowe ze stycznia tego samego roku, będące dla FNB Gas podstawą do planowania zapotrzebowania na rozbudowę infrastruktury gazowej. W nowych wytycznych niemiecki regulator założył trwały brak dostaw surowca z Rosji na potrzeby zarówno rynku niemieckiego, jak i tranzytu przez Niemcy do innych krajów europejskich. W konsekwencji postawił przed FNB Gas zadanie uwzględnienia konieczności podłączenia nowych terminali LNG oraz rozprowadzania po niemieckiej sieci importowanego za ich pośrednictwem gazu skroplonego. Co więcej, przy planowaniu rozwoju sieci gazowej FNB Gas miało uwzględnić zatwierdzoną przez BNetzA prognozę spadającej konsumpcji błękitnego paliwa w Niemczech w kolejnych latach (w sumie o 20% do 2032 r. w porównaniu z 2021 r.).

W projekcie Planu rozwoju sieci gazowej na lata 2022-2032 stowarzyszenie FNB Gas zawarło inwestycje opiewające na kwotę 4,4 mld euro, obejmujące budowę nowych odcinków gazociągów o długości w sumie 951 km oraz tłoczni gazu o łącznej mocy 164 MW. Zdecydowanie największa część planowanych inwestycji (szacowana na 1,9 mld euro, czyli 43% ich sumarycznej wartości) wynika z konieczności substytucji rosyjskiego gazu przez LNG sprowadzany bezpośrednio przez istniejące i planowane niemieckie terminale, jak również gazoporty w krajach ościennych (głównie w Holandii i Belgii). Pozostałe środki miałyby być wydane na niezrealizowane jeszcze inwestycje z planu z 2020 r. (1,8 mld euro) oraz na nowe projekty, wynikające z potrzeby np. eliminacji wąskich gardeł w sieci (0,7 mld euro).

Oprócz inwestycji związanych z rozbudową infrastruktury gazowej dokument FNB Gas uwzględnił rezultaty modelowania przyszłej niemieckiej sieci wodorowej, które przedstawiono na podstawie sporządzonej analizy rynku i przeprowadzonych konsultacji z potencjalnymi przemysłowymi producentami i konsumentami wodoru. Według FNB Gas sieć powinny tworzyć gazociągi o łącznej długości 2,9-3,0 tys. km do 2027 r. oraz 7,6-8,5 tys. km do 2032 r. Koszty inwestycji miałyby wynieść 2,3–2,8 mld euro w pierwszym etapie oraz 8,1-10,2 mld euro do 2032 r.

Projekt NEP Gas 2022-2032 musi zostać zatwierdzony przez regulatora, który – po przeprowadzeniu konsultacji z interesariuszami – może zażądać od operatorów wprowadzenia poprawek. Na mocy ustawy o gospodarce energetycznej (EnWG) i zgodnie z unijnym rozporządzeniem gazowym z 2009 r. stowarzyszenie FNB Gas jest zobligowane do aktualizowania planów rozwoju sieci w kolejnych latach parzystych – poprzedni dokument obejmuje lata 2020–2030. Zawarte w nim inwestycje finansowane są z dochodów z pobieranej od konsumentów gazu opłaty sieciowej.

Cały artykuł

Autor: Michał Kędzierski

Źródło: Ośrodek Studiów Wschodnich im. Marka Karpia

Działy

Reklama