Ciepłownictwo

W Katowicach rozmawiano o oszczędzaniu ciepła

31 stycznia w Katowicach odbyło się spotkanie dla zarządców nieruchomości i właścicieli nieruchomości prywatnych, na którym mogli dowiedzieć się, jak skutecznie oszczędzać ciepło i zmniejszać jego zużycie. Było to czwarte z serii wydarzeń organizowanych w różnych częściach Polski na temat termomodernizacji budynków i dofinansowania wymiany źródeł ciepła. Spotkanie było jednym z elementów ogólnopolskiej kampanii społecznej “Liczy się ciepło” zainicjowanej przez Polskie Towarzystwo Elektrociepłowni Zawodowych.

Z badania zrealizowanego przez PTEZ w listopadzie 2022 r. wynika, że ponad trzy czwarte Polaków uważa, że ma wpływ na swoje rachunki za ciepło i na bieżąco kontroluje swoje wydatki na ogrzewanie, a 74% zgadza się ze stwierdzeniem, że oszczędzanie ciepła w miejscu zamieszkania ma sens. Taki sam odsetek ankietowanych korzystających z ciepła systemowego oraz 72% niekorzystających, rozmawia ze swoimi bliskimi o sposobach oszczędzania ciepła w domu. Z kolei najczęściej wskazywana, optymalna temperatura w sypialni, salonie i domowym biurze oscyluje na poziomie 20 stopni Celsjusza.

– Nasza kampania jest odpowiedzią na diagnozę dotycząca stanu świadomości Polaków na temat oszczędzania ciepła i wpływu codziennych nawyków na wysokość rachunków za ogrzewanie – podkreśla Dorota Jeziorowska, Dyrektor PTEZ. – Start kampanii miał miejsce w jednym z warszawskich mieszkań ogrzewanym ciepłem systemowym, gdzie uczestnicy wydarzenia mogli w praktyce przeanalizować, jakich błędów należy unikać, a jakie nawyki warto pielęgnować, by odczuć korzyści finansowe bez rezygnacji z codziennego komfortu. Kolejnym krokiem jest  rozmowa z zarządcami nieruchomości na temat efektywności energetycznej i finansowania  inwestycji, ograniczających zużycie ciepła.

W spotkaniu regionalnym w Katowicach udział wzięli eksperci Polskiego Towarzystwa Elektrociepłowni Zawodowych, spółek działających na terenie Śląska – Tauron Ciepło i Fortum
Power and Heat Polska, przedstawiciele Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, Banku Ochrony Środowiska, Doradcy Energetyczni Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach.

– Jednym z podstawowych elementów programów realizowanych przez NFOŚiGW jest poprawa efektywności energetycznej budynków mieszkalnych i instytucji użyteczności publicznej. Stąd tak ważne jest informowanie na temat dostępnych źródeł finansowania w tym obszarze. Dzięki sięganiu po wsparcie z programów NFOŚiGW można przeprowadzić gruntowną termomodernizację budynków oraz np. wymienić źródło ciepła – mówi Anna Trudzik, Zastępca Dyrektora Departamentu Beneficjenta Indywidualnego w Narodowym Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. – Realizacja inwestycji w obszarze efektywności energetycznej to nie tylko korzyści finansowe, ale również troska o środowisko i czyste powietrze w Polsce. Dlatego cieszy rosnące zainteresowanie właścicieli nieruchomości, zarządców wspólnot i spółdzielni finansowaniem przedsięwzięć, które realnie wpływają na oszczędzanie ciepła, a tym samym wpisują się w politykę klimatyczną realizowaną w naszym kraju i Unii Europejskiej.

Podczas wydarzenia rozmawiano na temat sposobów kompleksowego podejścia do oszczędności ciepła w budynkach mieszkalnych i użyteczności publicznej. Zaprezentowano wskazówki dotyczące tego, skąd wziąć pieniądze na termomodernizację czy wymianę źródła ciepła. Doradcy Energetyczni WFOŚiGW w Katowicach przedstawili korzyści z przeprowadzenia audytu energetycznego budynku i działania, jakie warto podjąć, aby poprawić efektywność ogrzewania nieruchomości. Przedstawiciele Banku Ochrony Środowiska omówili kluczowe produkty, umożliwiające finansowanie projektów w obszarze efektywności energetycznej.

W spotkaniu głos zabrali eksperci spółki Tauron Ciepło dostarczającej ciepło do śląskich mieszkań. Specjaliści omówili szereg inicjatyw podejmowanych przez przedsiębiorstwa ciepłownicze, których celem jest ograniczenie zużycia ciepła w budynkach wielorodzinnych.

– Jako dostawca ciepła sieciowego dla blisko 800 tys. mieszkańców aglomeracji śląsko-dąbrowskiej zmieniamy technologie i strukturę paliw, aby ograniczyć koszty i redukować emisję dwutlenku węgla. Kampania społeczna „Liczy się ciepło” stanowi istotne narzędzie dla promocji ciepła sieciowego w całej Polsce – mówi Marcin Staniszewski, Prezes Zarządu TAURON Ciepło. – TAURON Ciepło od kilku lat realizuje kampanie edukacyjne promujące pro-ekologiczne postawy oraz efektywne i oszczędne korzystanie z ciepła sieciowego, jak na przykład multimedialna kampania  #Ciepłoinatemat skierowana do mieszkańców aglomeracji śląsko-dąbrowskiej oraz kampania #Weź nie smoguj #Weź oddychaj dedykowana dzieciom i młodzieży szkolnej. Chcemy, aby ciepło sieciowe było kojarzone z bezpieczeństwem, wygodą użytkowania i komfortem cieplnym –  dodaje Marcin Staniszewski.

Zaproszenie do udziału w spotkaniu skierowano do właścicieli nieruchomości, zarządców wspólnot i spółdzielni mieszkaniowych, ale także przedstawicieli jednostek samorządu terytorialnego z terenu województwa śląskiego, odpowiadających za zarządzanie obiektami publicznymi.

– Mądre gospodarowanie energią powinno stać się naszym codziennym nawykiem. Szczególnie powinny nas do tego motywować dzisiejsze ceny ciepła i paliw. Każdy z nas może zadbać o racjonalne wykorzystywanie ciepła i tym samym mieć wpływ na wysokość swoich rachunków. W oszczędzaniu mogą nam również pomóc administratorzy budynków. Na rynku są dostępne różnorodne narzędzia cyfrowe pomagające zarządzać ciepłem. Jednym z takich rozwiązań jest aplikacja Fortum Optimum, która wspiera utrzymanie komfortu cieplnego każdego mieszkańca budynku przy jednoczesnej optymalizacji zużycia energii – mówi Andrzej Starzyński, Kierownik Elektrociepłowni Fortum w Zabrzu, – W długim terminie ważne są zmiany w systemach ciepłowniczych. Ich celem powinno być zapewnienie dostępności ciepła zarówno pod względem cenowym jak i bezpieczeństwa dostaw. W Fortum rozwijamy projekty, które mają zapewnić komfort cieplny w przystępnej cenie i przy wykorzystaniu lokalnie dostępnych zasobów. W województwie śląskim posiadamy dwie elektrociepłownie – w Częstochowie i Zabrzu – które do 2030 r. czeka całkowita rezygnacja z paliw kopalnych.

W ramach kampanii “Liczy się ciepło” zarządcy nieruchomości, wspólnot i spółdzielni mogą korzystać z materiałów przygotowanych dla mieszkańców z poradami na temat oszczędzania ciepła i utrzymywania komfortu cieplnego w domu.

Spotkanie w Katowicach było ostatnim z całej serii podobnych wydarzeń. Podobne wydarzenia zorganizowano wcześniej w Białymstoku, Krakowie i Wrocławiu.

Spotkanie dotyczące oszczędzania ciepła i tematy efektywności energetycznej zorganizowane zostało przez Polskie Towarzystwo Elektrociepłowni Zawodowych we współpracy z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, Wojewódzkim Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach, Bankiem Ochrony Środowiska oraz spółkami: Tauron Ciepło i Fortum Power and Heat Polska. 

Ogólnopolska kampania społeczna „Liczy się ciepło”

Ogólnopolska kampania społeczna zachęcająca do oszczędzania “Liczy się ciepło” ma zmotywować do bardziej racjonalnego zużycia ciepła w gospodarstwach domowych. Inicjatywa ma promować prooszczędnościowe postawy wśród Polaków. Kierowana jest do odbiorców ciepła sieciowego w całej Polsce, a także osób na co dzień korzystających z indywidualnych źródeł ciepła w domach jednorodzinnych. Celem kampanii jest wzrost świadomości społecznej, dotyczącej korzyści z oszczędzania ciepła.

Porady, jak skutecznie oszczędzać ciepło można uzyskać odwiedzając stronę internetową www.liczysiecieplo.pl i samemu udając się na wirtualny spacer po mieszkaniu, samodzielnie weryfikując, jakie działania podjąć aby zaoszczędzić ciepło we własnym domu. Każdy użytkownik może przekonać się, w jaki sposób zacząć oszczędzać ciepło i tym samym zmniejszyć koszty ogrzewania swojej nieruchomości.

Inicjatywa “Liczy się ciepło” zwraca uwagę na znaczenie ekologii i wpływ oszczędzania ciepła na środowisko. Jednym z elementów projektu jest kampania edukacyjna dotycząca rządowych programów dotacyjnych, wspierających termomodernizację budynków i wymianę źródeł ciepła.

Kampania jest odpowiedzią na badanie konsumenckie zrealizowane jesienią 2022 r. przez ARC Rynek i Opinia Sp. z o.o. na zlecenie PTEZ. Respondenci zostali zapytani o codzienne zwyczaje dotyczące ogrzewania miejsca zamieszkania. Badanie pozwoliło poznać poziom świadomości konsumentów ciepła i ich sposobów na jego oszczędzanie. Już dziś wiemy, że Polacy czują się niedoinformowani i poszukują poradnictwa w zakresie oszczędzania ciepła.

Przewodnikami, którzy będą doradzać w kwestii oszczędzania energii są Iza i Marek Ciepłopolscy – małżeństwo, które stara się zadbać o komfort cieplny we własnym mieszkaniu, dyskutując o przyzwyczajeniach i nawykach dotyczących ogrzewania. Na stronie na Facebooku i w serwisie Tik Tok użytkownicy mogą śledzić perypetie dwójki bohaterów, a tym samym znajdować inspiracje do wdrożenia we własnym domu.

Patronami honorowymi kampanii są: Ministerstwo Klimatu i Środowiska, Ministerstwo Aktywów Państwowych, Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, Bank Ochrony Środowiska.

Więcej informacji o kampanii Liczy się ciepło znaleźć można:

  • na stronie www.liczysiecieplo.pl
  • na stronie na Facebooku: www.facebook.com/liczysiecieplo
  • na profilu na TikToku: www.tiktok.com/@liczysiecieplo.pl
  • na stronie www.ptez.pl
  • na profili na Twitterze @kogeneracjaPTEZ. 

„Liczy się ciepło” wspiera kampanię „Liczy się energia” organizowaną przez Polski Komitet Energii Elektrycznej.

Źródło: Polskie Towarzystwo Elektrociepłowni Zawodowych 

Działy

Reklama