Porozumienie w tej sprawie podpisali Pełnomocnik Rządu ds. CPK, Wiceminister Funduszy i Polityki Regionalnej Marcin Horała, Prezes spółki CPK Mikołaj Wild i Marszałek Województwa Łódzkiego Grzegorz Schreiber.
Za przekazane 10 mln zł województwo łódzkie zakupi co najmniej 6 nowoczesnych autobusów hybrydowych. Co ważne, nowe pojazdy zostaną skierowane na trasy między miejscowościami z najrzadszą siatką połączeń, co poprawi dostępność transportową, a przez to – podniesie jakość życia lokalnych społeczności. Niskoemisyjne, hybrydowe autobusy przyczynią się także do promocji zrównoważonych środków transportu w województwie łódzkim. Przetarg na ich zakup zostanie ogłoszony w I kwartale 2023 r., a dostawa przewidywana jest do końca 2024 r.
– Inwestycje CPK to skuteczna walka z wykluczeniem transportowym – dzięki programowi kolejowemu diametralnie w całym kraju zwiększy się do dostęp do kolei dla ok. 12 mln Polaków, w tym mieszkańców średnich miast i okolic. Infrastruktura transportowa to system, którego ważnym elementem jest także transport autobusowy. Stąd właśnie nasze działania, w ramach których chcemy wspomóc władze województwa i ułatwić jego mieszkańcom codzienne dojazdy – mówi Wiceminister Funduszy i Polityki Regionalnej oraz Pełnomocnik Rządu ds. CPK Marcin Horała.
– Jednym z najważniejszych założeń Programu CPK jest to, by mieszkańcy mieli lepszy dostęp do transportu publicznego. To właśnie dlatego konsekwentnie wspieramy również lokalne inicjatywy, które czynią go bardziej konkurencyjnym, dostępnym i atrakcyjnym. Transport kolejowy i autobusowy się uzupełniają, stąd decyzja o wsparciu zakupu nowych pojazdów dla województwa łódzkiego – dodaje Prezes spółki CPK Mikołaj Wild.
Środki zostaną przekazane w ramach Programu Społeczno-Gospodarczego (PSG) CPK ujętego w Koncepcji CPK uchwalonej przez Radę Ministrów 7 listopada 2017 r. PSG zakłada finansowanie tzw. projektów komplementarnych CPK, czyli m. in. rozbudowy transportu integrującego obszary podmiejskie oraz zwiększenie dostępności komunikacyjnej rejonów atrakcyjnych turystycznie.
– Transport publiczny to nie tylko codzienna droga do szkoły dla tysięcy uczniów, ale też na przykład konieczność dojazdu do lekarza, apteki czy sklepu. To szansa na wspólny wyjazd z rodziną do kina czy teatru. Chcemy realizować te podstawowe potrzeby mieszkańców województwa łódzkiego i cieszę się, że Centralny Port Komunikacyjny wspomoże nas w tym zadaniu – mówi Marszałek Województwa Łódzkiego Grzegorz Schreiber.
Podpisane porozumienie pozwoli na zrealizowanie III etapu projektu pn. „Likwidacja wykluczenia komunikacyjnego w Łódzkiem – spójny i zrównoważony system transportowy województwa łódzkiego”, prowadzonego przez województwo łódzkie. Celem nadrzędnym projektu jest walka z wykluczeniem komunikacyjnym, m. in. poprzez integrację połączeń kolejowych i autobusowych oraz poprawę oferty transportowej i likwidację „białych plam” na mapie przewozów regionalnych.
Źródło: Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej