EkoMobility

Polish Battery Day. Jak utrzymać pozycję bateryjnego lidera?

Wartość eksportu akumulatorów trakcyjnych stanowi ponad 2% PKB Polski i w najbliższych latach przewidywany jest jej wzrost. By utrzymać wiodącą pozycję w Europie i na świecie, konieczne będzie utrzymanie dobrej koniunktury i warunków biznesowych dla tego obszaru. W równym stopniu potrzebne będzie rozwijanie innowacji w polskim ekosystemie elektromobilności. O tym, jak można to osiągnąć debatować będzie międzynarodowe grono ekspertów bateryjnych podczas Kongresu Nowej Mobilności 2022, największej konferencji poświęconej elektromobilności w regionie CEE. 

Rozwój elektromobilności i zrównoważonego transportu pozytywnie wpływa na wiele sektorów, w tym produkcję akumulatorów dla pojazdów zeroemisyjnych.  Zdaniem analityków firmy BNEF, popyt na nie zwiększy się z 269 GWh w 2021 r. do 2,6 TWh do 2030 i 4,5 TWh do 2035 r.  Polska na tym tle ma mocną pozycję, gdyż jest największym w Europie i piątym największym w skali globu dostawcą litowo-jonowych baterii samochodowych lub ich komponentów. Z końcem 2020 r. wartość eksportu w tym obszarze osiągnęła poziom ok. 400 mln euro miesięcznie, a ogniwa bateryjne stanowią 2% całego polskiego eksportu.

Tym samym nasz kraj jest mocno zaangażowany w budowę europejskiego i światowego łańcucha wartości sektora bateryjnego, a wg estymacji BloobergNEF ma szansę utrzymania wiodącej pozycji w tym obszarze, co najmniej do 2025 r. Globalną renomę zawdzięczamy w głównej mierze firmie LG Energy Solution, której zakład w Kobierzycach niedaleko Wrocławia jest największą w Europie fabryką baterii do e-pojazdów, która docelowo osiągnie moc produkcyjną na poziomie 100 GWh oraz zwiększy zatrudnienie o kolejnych kilkaset osób (łącznie do ok. 10 tys. pracowników). Taka wartość ewentualnie pozwoli na zaspokojenie ponad połowy potrzeb produkcyjnych samochodów elektrycznych (EV) na Starym Kontynencie.  Ponadto na terenie kraju są również zlokalizowane zakłady takich firm jak: Northvolt, Dailmer, BMZ, Umicore, Impact Clean Power Technology, Capchem, SK IE Technology, Exide Technologies, PCC Rokita i Shida, LS EV Poland, czy Guotai Huarong.

Zagraniczny kapitał zaangażowany w transformację sektora transportu stanowi szansę dla polskich firm, których rola nie sprowadza się już tylko do bycia kooperantami. Coraz częściej są one równoprawnymi partnerami biznesowymi z własnym zapleczem inżynieryjnym i rozwojowym, oferując produkty dedykowane e-mobilności o najwyższej jakości. Potrzebne jest teraz wykorzystanie tego potencjału, by stworzyć efektywny ekosystem w dobie postępującej elektryfikacji z korzyścią m.in. dla rynku pracy, klienta końcowego i całej polskiej gospodarki, dla której sektor motoryzacyjny jest absolutnie kluczowy – mówi Maciej Mazur, Dyrektor Zarządzający Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA).

Wg danych Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA) za pierwszy kwartał 2022 r. pojazdy elektryczne odnotowały 10% udział (wzrost o 53,4% w stosunku do pierwszego kwartału 2021 r.) wśród wszystkich zarejestrowanych samochodów. Wzmożony popyt na e-pojazdy przekłada się na zwiększone zapotrzebowanie na kluczowy komponent, jakim są akumulatory trakcyjne.

Polska stała się europejskim centrum produkcyjnym akumulatorów litowo-jonowych. W 2021 r. wartość eksportu w tym obszarze wyniosła ponad 6,5 mld euro. Imponujące wskaźniki wzrostu idą w parze z europejskim trendem skracania łańcuchów dostaw i budowy lokalnego zrównoważonego rynku baterii. Komisja Europejska w ramach wsparcia tego sektora powołała do życia inicjatywę Batt4EU, na rzecz której przeznaczono 925 mln euro z unijnego programu Horyzont Europa. Według Ministerstwa Rozwoju wartość europejskiego rynku produkcji ogniw i baterii w 2025 r. szacowana jest na ok. 250 mld euro – analizuje Aleksander Rajch, Dyrektor ds. Relacji Zewnętrznych Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych.

Eksperci zwracają uwagę, że dynamiczny wzrost zapotrzebowania na pojazdy elektryczne i ich kluczowe podzespoły może być dla branży automotive dużym wyzwaniem wiążącym się m.in. z koniecznością zagwarantowania dostaw ogniw litowo-jonowych w perspektywie wieloletniej. Otwiera to szerokie możliwości dla polskiego sektora bateryjnego oraz podmiotów, które planują w naszym kraju budowę kolejnych zakładów produkujących akumulatory oraz komponenty.  Ważnym wątkiem dyskusji będzie zapewnienie i utrzymanie innowacyjności regionu CEE w zakresie obszarów technologicznych.

Podczas ścieżki tematycznej „Polish Battery Day” w trakcie Kongresu Nowej Mobilności, międzynarodowi eksperci, przedstawiciele branży oraz reprezentanci legislacji będą dyskutować na temat przyszłości rynku akumulatorów trakcyjnych, projektów wspierających innowacyjne inwestycje w całym łańcuchu badawczo-rozwojowym i produkcyjnym, kolejnych inwestycji technologicznych i infrastrukturalnych oraz zagadnień związanych z ich recyklingiem. W programie Kongresu Nowej Mobilności 2022 nie zabraknie dedykowanych debat oraz premier raportów, w tym: „Europe run on Polish lithium-ion batteries” oraz „Bezpieczeństwo pożarowe EV i systemów bateryjnych”. W trakcie paneli poruszane będą także kwestie związane z nowymi technologiami i innowacjami na rynku bateryjnym w regionie Europy Środkowo-Wschodniej, kadrami a także projektowanymi aktami prawnymi regulującymi obszar bateryjny.

W Polish Battery Day 2.0 wezmą udział przedstawiciele liderów branży w tym LG Energy Solution, Northvolt, Impact Clean Power Technologies, Wamtechnik, Capchem i wielu innych. Już drugi raz, merytorycznym partnerem wydarzenie zostanie Business Finland, dzięki czemu uczestnicy Kongresu poznają synergie polskiego i fińskiego obszaru baterii litowo-jonowych i zapoznają się z innowacyjną strategią zrównoważonego rozwoju tego sektora wdrażaną przez Finlandię.

Kongres Nowej Mobilności odbędzie się w dniach 12-14 września w Łodzi. Szczegółowy program Kongresu znajduje się na stronie: https://kongresnowejmobilnosci.pl/program-knm/.

Źródło: Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych

Działy

Reklama