Od 24 maja br. dystrybutorzy mogą ogłaszać przetargi[1] zgodnie z wytycznymi Regulatora.
Celem opublikowanych dziś Wytycznych jest zagwarantowanie, że procedury przetargowe przeprowadzane przez operatorów systemów dystrybucyjnych na sprzedaż ogólnodostępnych stacji ładowania, będą organizowane w sposób otwarty, przejrzysty i niedyskryminacyjny. Co ważne, Wytyczne stosuje się wyłącznie do przetargów na ogólnodostępne stacje ładowania[2] oraz na ogólnodostępne stacje ładowania, które 24 grudnia 2021 r. były własnością operatora systemu dystrybucyjnego elektroenergetycznego.
Aktualny wykaz operatorów znajduje się na stronie internetowej URE.
Rys.1. Miasta, w których działają operatorzy ogólnodostępnych stacji ładowania i dostawcy usług ładowania, wyznaczeni przez Prezesa URE
Operatorzy ogólnodostępnych stacji ładowania są odpowiedzialni za:
- zarządzanie, bezpieczeństwo funkcjonowania, eksploatację, konserwację i remonty ogólnodostępnych stacji ładowania,
- spełnianie przez stacje ładowania wymagań technicznych,
- wyposażenie stacji w oprogramowanie pozwalające na podłączenie i ładowanie pojazdu elektrycznego,
- przekazywanie danych do Ewidencji Infrastruktury Paliw Alternatywnych o dostępności punktu ładowania i cenie za usługę ładowania,
- wyposażenie stacji w system pomiarowy umożliwiający pomiar zużycia energii elektrycznej i przekazywanie danych pomiarowych z tego systemu do systemu zarządzania stacji,
- zawarcie umowy dystrybucyjnej z OSD na potrzeby funkcjonowania stacji ładowania oraz świadczenie usług ładowania.
***
- Operator systemu dystrybucyjnego (OSD) to przedsiębiorstwo energetyczne zajmujące się dystrybucją energii elektrycznej, odpowiedzialne za ruch sieciowy w systemie dystrybucyjnym elektroenergetycznym, bieżące i długookresowe bezpieczeństwo funkcjonowania tego systemu, eksploatację, konserwację, remonty oraz niezbędną rozbudowę sieci dystrybucyjnej.
- Rozbudowa infrastruktury ładowania samochodów elektrycznych i tankowania CNG/LNG wpisuje się w działania mające na celu rozwój elektromobilności oraz upowszechnianie stosowania paliw alternatywnych (m. in. LNG i CNG) w sektorze transportowym w Polsce.
[1] O których mowa w art. 3a ust. 2 pkt 1 ustawy o zmianie ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021 r. poz. 2269).
[2] O których mowa w art. 25 ustawy z dnia 2 grudnia 2021 r. ustawa o elektromobilności.
Źródło: Urząd Regulacji Energetyki