Od 2035 r. w krajach rozwiniętych i od 2040 r. w rozwijających się kupimy tylko samochody w pełni elektryczne – tak wynika z deklaracji, którą podpisano na Konferencji Narodów Zjednoczonych w Sprawie Zmian Klimatu w Glasgow. Sygnaturę pod dokumentem, oprócz Polski, złożyły także trzy krajowe organizacje – Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA), Central and Eastern Europe Green Transport Initiative (CEE GTI) oraz EV klub Polska.
Na 26. Konferencji Narodów Zjednoczonych w Sprawie Zmian Klimatu w Glasgow (COP26) podpisana została deklaracja, zobowiązująca do wspólnego dążenia do rejestracji wyłącznie zeroemisyjnych samochodów osobowych i dostawczych na rynku nowych pojazdów. Jej sygnatariuszami są 33 państwa, 39 miast i regionów z całego świata, a także kilkadziesiąt firm z branży motoryzacyjnej oraz największych operatorów flot, instytucji finansowych i innych podmiotów. W tym gronie znalazła się także Polska oraz trzy organizacje, rozwijające rynek elektromobilności w Polsce.
Poparcie dla odejścia od konwencjonalnych wersji napędowych na rzecz nowych, zeroemisyjnych wersji pojazdów ekologicznych odmian, w okresie najbliższych 14 lat, wyraziło m. in. Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych PSPA (Polish Alternative Fuels Association – PSPA). To największa organizacja branżowa kreująca rynek elektromobilności, która od lat przekonuje, że zrównoważenie transportu jest jednym z najważniejszych wyzwań z punktu widzenia ochrony klimatu i zatrzymania procesu globalnego ocieplenia.
– Podpisana przez polski rząd deklaracja o zakazie sprzedaży nowych pojazdów osobowych i dostawczych o napędzie spalinowym do 2035 r. stanowi pierwsze takie zobowiązanie w historii. Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych od lat argumentuje, że ten kierunek działań jest jedynym i pragmatycznym krokiem, jeśli zależy nam na zdrowiu publicznym i kondycji środowiska naturalnego. Te cele możemy osiągnąć przechodząc na zrównoważony transport – mówi Maciej Mazur, Dyrektor Zarządzający PSPA, Wiceprezydent AVERE.
PSPA to nie jedyna organizacja, która podpisała się pod tym symbolicznym dokumentem. Na liście sygnatariuszy jest również Central and Eastern Europe Green Transport Initiative (CEE GTI). To platforma współpracy powołana przez PSPA i Słowackie Stowarzyszenie Pojazdów Elektrycznych (SEVA), której celem jest rozwój bezemisyjnego transportu drogowego w Europie Środkowo-Wschodniej. Głos płynący z tego regionu jest nad wyraz ważny, mimo że kraje do niego należące charakteryzują się mniejszym PKB na mieszkańca, opóźnionymi reformami sektora transportowego, wysokim nasyceniem rynku pojazdami z drugiej ręki. Ponadto są często pomijane lub niewłaściwie charakteryzowane w dyskusjach na poziomie europejskim dotyczących e-mobilności.
– Pomimo tego, Środkowo-Wschodnia Europa (CEE) znacznie odbiega od poziomu zaawansowania rynku zeroemisyjnych pojazdów od Zachodniej Europy, dyskusja dotycząca niwelowania dwóch prędkości rozwijania sektora zeroemisyjnego na Starym Kontynencie musi odbywać się z jej udziałem. Naszym celem jest zwiększanie liczby pojazdów elektrycznych na drogach państw regionu oraz rozwój infrastruktury ułatwiający zeroemisyjny i bezpieczny przepływ ludzi i towarów w Europie. Nie mogło zabraknąć naszego podpisu pod deklaracją COP26 – mówi Aleksander Rajch z CEE Green Transport Initiative.
W ślad za PSPA i CEE GTI również Global EV Drivers Alliance (GEVA), reprezentująca 44 kluby i organizacje zrzeszające użytkowników aut elektrycznych w 28 państwach na świecie, wyraziła swoją aprobatę dla pomysłu, podpisując się pod deklaracją. GEVA została założona przez kluby użytkowników EV reprezentujące m.in. Stany Zjednoczone, Norwegię, Wielką Brytanię, Francję, Niderlandy, Szkocję, Kanadę i Polskę, a dokładniej przez EV Klub Polska. GEVA w ramach COP26 złożyła również deklarację wzywającą liderów państw do zobowiązania się, że 100% sprzedawanych nowych pojazdów osobowych i dostawczych do 2030 r. będzie pojazdami typu plug-in, a do 2035 r. pojazdami elektrycznymi – zeroemisyjnymi. EV klub Polska aktywnie wspierał zbieranie podpisów pod dokumentem. Dzięki staraniom klubu, podpis pod deklaracją złożyło 100 polskich kierowców samochodów elektrycznych.
– Proces dekarbonizacji transportu jest kluczowy w walce o lepsze jutro, dlatego dołożyliśmy starań, by pod naszą petycją znalazło się jak najwięcej nazwisk z całego świata. W ramach Global EV Drivers Alliance wsparliśmy również deklarację o zakazie sprzedaży nowych samochodów osobowych i dostawczych do 2035 r., którą uważam za jedną z ważniejszych decyzji w skali globalnej. Teraz jest czas na realizację postulatów, by jak najszybciej móc przejść na zeroemisyjny transport – komentuje Łukasz Lewandowski, Koordynator EV Klub Polska.
Deklaracja dostępna jest pod adresem:
Źródło: Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych