EkoMobility

Środki z Krajowego Planu Odbudowy zasilą rozwój lokalnej elektromobilności. Ząbkowice Śląskie jednym z pierwszych beneficjentów nowego strumienia finansowania zielonego transportu

Gmina Ząbkowice Śląskie (woj. dolnośląskie) będzie jednym z pierwszych beneficjentów środków, które rząd uruchomi w ramach Krajowego Planu Odbudowy i rozwoju elektromobilności. Prawie 6 mln zł bezzwrotnej pomocy finansowej pozwoli lokalnym włodarzom na zakup zeroemisyjnego elektrycznego taboru autobusowego do obsługi Ząbkowickiej Komunikacji Publicznej. 

– W przyjętym przez Radę Ministrów Krajowym Planie Odbudowy ponad jedna trzecia środków zostanie przeznaczona na działania klimatyczne, w tym między innymi na zieloną, inteligentną mobilność oraz walkę z wykluczeniem komunikacyjnym – podkreśla poproszony o komentarz Minister Michał Dworczyk, Szef Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. To niespotykana szansa zarówno na zieloną transformację wielu gałęzi gospodarki,  w tym transportu, jak i sposób na ucieczkę do przodu w kierunku zrównoważonego rozwoju ekokomunikacji w każdym miejscu Polski. Zwłaszcza w miejscowościach, takich jak Ząbkowice Śląskie, które przez lata borykały się z problemami i wykluczeniem komunikacyjnym. Tym bardziej cieszy fakt, że dobre wiadomości dla przyszłych użytkowników zielonego transportu zostały ogłoszone w jednym z takich miast – wyjaśnia Dworczyk.

W ramach ząbkowickiego projektu przewidziano zakup 4 nowych autobusów elektrycznych akumulatorowych typu MINI oraz przeprowadzenie szkoleń dla 8 pracowników odpowiedzialnych za obsługę pojazdów.

Ząbkowice to jedno z pierwszych miast zaproszonych do negocjacji z NFOŚiGW w programie „Zielony Transport Publiczny (Faza I)”. Celem przedsięwzięcia jest zminimalizowanie emisji zanieczyszczeń powietrza oraz obniżenie wykorzystania paliw emisyjnych w transporcie. Całkowity koszt inwestycji wynosi ponad 7 mln zł, zakończenie projektu jest planowane na wrzesień 2022 roku. Dofinansowanie dla gminy Ząbkowice Śląskie zostanie przekazane w ramach programu priorytetowego NFOŚiGW pn. „Zielony Transport Publiczny (Faza I)”. Program NFOŚiGW wpisuje się w szereg działań, które w ramach Krajowego Planu Odbudowy (KPO) pozwolą konstruować finansowe instrumenty wsparcia zeroemisyjnego transportu zarówno zbiorowego jak i indywidualnego w całej Polsce. Beneficjentami programu mogą być operatorzy publicznego transportu zbiorowego oraz organizatorzy publicznego transportu zbiorowego.

Program cieszył się dużym zainteresowaniem. W sumie złożono w nim 45 wniosków o dofinansowanie. W tej chwili równolegle prowadzone są zarówno ocena wniosków jak i takie dostosowywanie instrumentów wsparcia, by korespondowały  z warunkami określonymi w Krajowym Planie Odbudowy. Pozwoli to maksymalnie wykorzystać środki finansowe z Planu przeznaczone na wsparcie zeroemisyjnego, inteligentnego transportu. 

Minister Klimatu i Środowiska Michał Kurtyka podkreśla jak istotna jest elektryfikacja transportu publicznego w kontekście wyzwań klimatycznych: Przejście na ekologiczne, czyste paliwa to być albo nie być polskich miast bez względu na ich wielkość, czy liczebność floty autobusowej. To nie tylko kwestia eliminacji źródła smogu, ale i emisji innych zanieczyszczeń, uciążliwego hałasu. Jest to też istotny element wzmocnienia produkcji przemysłowej – podkreśla Kurtyka. 

Szczególnie cieszy nas zainteresowanie programem średnich i mniejszych miast. Oznacza ono, że także w gronie mniejszych samorządów mamy coraz liczniejsze grono ambasadorów idei czystego, bezpiecznego, przyjaznego mieszkańcom transportu. Potwierdzeniem niech będzie fakt, że 20 miast po raz pierwszy chce kupić autobusy elektryczne i wodorowe – dodaje Wiceminister Klimatu i Środowiska Ireneusz Zyska.

Warto podkreślić, że w programie aplikacje złożyły miasta z 14 województw, w tym 20 miast poniżej 100 tys. mieszkańców, a także 20 miast, które dotychczas nie korzystały ze wsparcia rządowego i po raz pierwszy planują zakupić autobusy zeroemisyjne.

– Elektryfikacja miejskiego transportu publicznego to stale ogromne wyzwanie. W polskich miastach jeździ ponad 12 tys. autobusów. Dotychczas dzięki wsparciu ze środków unijnych oraz krajowych programów NFOŚiGW takich jak Gepard czy Kangur samorządy zakontraktowały zakup około 690 autobusów elektrycznych, przy czym 430 jest już zarejestrowanych. Będziemy w pełni wykorzystywać możliwości i środki, jakie w zakresie budowania zeroemisyjności transportu publicznego da nam przyjęty przez Radę Ministrów Krajowy Plan Odbudowy – zapowiada Maciej Chorowski, Prezes NFOŚiGW.

Szczegóły/Aktualne informacje dotyczące naboru do programu można znaleźć pod adresem: http://nfosigw.gov.pl/oferta-finansowania/srodki-krajowe/programy-priorytetowe/zielony-transport-publiczny-faza-i/nabor–zielony-transport-publiczny-faza-i/

Źródło: Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej

Działy

Reklama