Jak dotąd Prezes URE wydał pięć decyzji w sprawie przyznania prawa do pokrycia ujemnego salda dla energii elektrycznej wyprodukowanej w morskich farmach wiatrowych i dla tych projektów dostępne są już przygotowane przez wytwórców plany łańcucha dostaw.
Polski ustawodawca zobowiązał wytwórców energii z wiatru na morzu, ubiegających się o uzyskanie prawa do pokrycia ujemnego salda, do opracowania planu łańcucha dostaw materiałów i usług[1]. Celem tych regulacji jest wspieranie wymiany informacji pomiędzy podmiotami planującymi inwestycje w morskie farmy wiatrowe a przedsiębiorcami, którzy mogliby świadczyć usługi i dostawy na ich rzecz. Takie zachęty mają przyczynić się do realizacji inwestycji w sposób efektywny, zarówno ekonomicznie, jak i organizacyjnie, a także skutkować tworzeniem miejsc pracy na lokalnych rynkach oraz przyspieszyć transfer umiejętności i technologii.
Przygotowywanie oraz upublicznianie planów ma na celu stymulowanie rozwoju krajowego sektora usług związanych z morską energetyką wiatrową oraz zapewnienie transparentności procesów inwestycyjnych.
W specjalnie dedykowanej zakładce na stronie Urzędu publikowane są plany łańcucha dostaw materiałów i usług przedstawione przez wytwórców (z zachowaniem tajemnicy przedsiębiorstw). Jak dotąd upublicznione zostały plany pięciu projektów:
- MFW Bałtyk III Sp. z o. o.
- MFW Bałtyk II Sp. z o.o.
- Elektrownia Wiatrowa Baltica – 3 spółka z o.o.
- Elektrownia Wiatrowa Baltica – 2 spółka z o.o.
- Baltic Trade and Invest Sp. z o.o.
Plan łańcucha dostaw opisuje podejście inwestorów do przygotowania dostaw komponentów planowanej inwestycji i usług niezbędnych do jej realizacji i obsługi. Głównym celem planów jest stworzenie łańcucha dostaw zapewniającego terminową i bezpieczną realizację projektów po cenach gwarantujących dodatni wynik finansowy inwestycji, przy jednoczesnym uniknięciu nadmiernych, nieuzasadnionych kosztów dla odbiorców energii.
Do publikacji planów Prezes URE został zobligowany ustawą o promowaniu wytwarzania energii elektrycznej w morskich farmach wiatrowych[2].
***
- Do końca marca br. inwestorzy mogli wnioskować do Prezesa URE o przyznanie prawa do pokrycia ujemnego salda dla energii elektrycznej w morskich farmach wiatrowych (MFW).
- Zgodnie z ustawą o promowaniu wytwarzania energii elektrycznej w morskich farmach wiatrowych, w pierwszej fazie systemu wsparcie przyznawane jest w drodze decyzji administracyjnej wydawanej przez Prezesa URE i może ono objąć morskie farmy wiatrowe o łącznej mocy zainstalowanej do 5,9 GW. Jak informowaliśmy w lutym br., w kolejnych latach wsparcie będzie miało formułę konkurencyjnych aukcji, które są znanym już mechanizmem wspierania pozostałych technologii wytwarzania energii w zielonych źródłach.
- Na początku kwietnia br. Prezes Urzędu Regulacji Energetyki wydał trzy pierwsze decyzje w sprawie przyznania prawa do pokrycia ujemnego salda dla energii elektrycznej w morskich farmach wiatrowych, w tzw. I fazie wsparcia dla trzech projektów i następujących mocy:
– Elektrownia Wiatrowa Baltica-2 Sp. z o.o. – moc zainstalowana elektryczna MFW 1498 MW,
– Elektrownia Wiatrowa Baltica-3 Sp. z o.o. – moc zainstalowana elektryczna MFW 1045 MW,
– Baltic Trade and Invest Sp. z o.o. – moc zainstalowana elektryczna MFW 350 M
- 4 maja br. Prezes Urzędu Regulacji Energetyki wydał dwie kolejne decyzje dla:
– MFW Bałtyk II Sp. z o.o. – o mocy zainstalowanej elektrycznej MFW – 720 MW,
– MFW Bałtyk III Sp. z o.o. – o mocy zainstalowanej elektrycznej MFW – 720 MW.
Nadal rozpatrywane są wnioski złożone przez pozostałych wytwórców.
[1] Art. 42 ustawy o promowaniu wytwarzania energii elektrycznej w morskich farmach wiatrowych
[2] Dz.U. z 3 lutego 2021 r. poz. 234.
Źródło: Urząd Regulacji Energetyki