OZE

Podpisanie listu intencyjnego między Ørsted i Zarządem Morskiego Portu Gdynia S.A. – współpraca w przeddzień budowy polskich morskich farm wiatrowych

Ørsted i Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. i podpisały list intencyjny w sprawie współpracy w zakresie bezzałogowych pojazdów, dronów, robotyki i zrównoważonego transportu dla rozwoju morskiej energetyki wiatrowej w Polsce. Podpisanie dokumentu miało miejsce 21 kwietnia w biurze Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A.

Celem współpracy jest rozwój innowacyjnych technologii oraz ich komercjalizacja na polskim i międzynarodowym rynku. Port Gdynia i Ørsted mają w planach dzielenie się wiedzą, wzajemne wspieranie rozwoju potencjału biznesowego, prowadzenie prac badawczo-rozwojowych oraz opracowywanie propozycji projektów i wniosków o dofinansowanie w 2 dziedzinach: pojazdów bezzałogowych, dronów i robotyki oraz zrównoważonego transportu morskiego.

Ørsted jest wiodącym na świecie deweloperem i operatorem morskich farm wiatrowych, posiadającym w portfelu także inne odnawialne źródła energii. – Ørsted wysoko ocenia potencjał rynku OZE w Polsce i zamierza aktywnie inwestować w rozwój polskiej morskiej energetyki wiatrowej. Jako firma uznana w 2021 r. za najbardziej zrównoważony koncern energetyczny na świecie, prowadzimy nasze inwestycje we współpracy z lokalnymi firmami i społecznościami dbając, aby rozwój MEW odbywał się z korzyścią dla lokalnego rozwoju gospodarczego. Bardzo cieszymy się, że nasz pierwszy List Intencyjny na polskim rynku, podpisujemy z Portem Gdynia – ważnym podmiotem dla rozwoju polskiego łańcucha dostaw dla Morskiej Energetyki Wiatrowej oraz że związany jest z działaniami na rzecz rozwoju innowacyjności polskiej gospodarki – mówi Agata Staniewska, Członek Zarządu Ørsted Polska OF Services.

Port Gdynia, jako port podwójnego przeznaczenia: o kluczowym znaczeniu dla gospodarki i obronności państwa oraz gospodarz HNS, bezpieczeństwo traktuje, jako sprawę priorytetową. Właśnie dlatego rozwiązania w zakresie bezpieczeństwa są wdrażane we współpracy ze specjalistami oraz dostosowywane do dynamicznie zmieniającego się pod katem technologicznym otoczenia oraz nowych zagrożeń. Dostrzegając szanse i zagrożenia, które są determinowane przez dynamiczny rozwój bezzałogowych statków powietrznych Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. zdecydował się wdrożyć długofalową strategię dotyczącą dronów.

– Bezpieczeństwo jest kluczowym elementem transportu morskiego i w szczególny sposób dotyczy działalności portów. Dotychczasowe działania, wdrożone w ramach strategii dot. bezzałogowych statków powietrznych, przyniosły pozytywne efekty, co oznacza, że przyjęta przez Port Gdynia droga była słuszna i pozwala z optymizmem spoglądać na rozpoczynające się projekty. Cieszy fakt, że już od samego początku dostrzegliśmy nie tylko zagrożenia, ale również szanse, jakie stwarza dynamiczny rozwój sektora BSP. Dzięki temu, w chwili obecnej bierzemy udział nie tylko w kształtowaniu środowiska dla rozwoju najnowszych technologii, ale również dla rozwoju lokalnego biznesu. Jest to doskonały przykład idei „local content”, którą wdrażamy w ramach działalności Spółki – mówi Adam Meller, Prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A. 

Polska ambitnie wkracza na ścieżkę rozwoju offshore planując 8-11 GW mocy do 2040 r. na Morzu Bałtyckim (zgodnie z ustawą z dnia 21 stycznia 2021 r.). Komisja Europejska ocenia, że do 2050 r. w Europie powstanie 300GW, w tym 80 GW na Morzu Bałtyckim. Europejskie inwestycje w nowe farmy wiatrowe na morzu wyniosły 26,3 mld euro w 2020 r. – wynika z raportu WindEurope – największej europejskiej organizacji sektora energetyki wiatrowej. W Europie jest obecnie 116 farm w 12 państwach, z czego 40% mocy stanowią farmy brytyjskie. 

W 2020 r. Polska osiągnęła jeden z najwyższych na świecie wskaźników gotowości do wdrażania usług dronowych oraz jest unijnym liderem cyfryzacji usług wspierających operacje lotnicze bezzałogowych statków powietrznych.

Źródło: Ørsted Polska OF Services

Działy

Reklama