Odbiorcy – Rynek Energii i Gazu

Efektywność energetyczna: od dziś na produktach pojawiają się nowe etykiety energetyczne. Nie będzie już klas A+++, A++, A+

Od 1 marca 2021 r. na nowych produktach AGD i RTV, takich jak pralki, pralko-suszarki, lodówki, chłodziarki, zmywarki, telewizory i wyświetlacze można zobaczyć nowe etykiety, natomiast od września br. pojawią się one na źródłach światła, jak żarówki. Dla kolejnych grup produktów nowe oznakowanie będzie wprowadzane w dalszych terminach.

O nowych zasadach etykietowania URE informował już w ub. r. Nowe przepisy oprócz przywrócenia skali etykietowania energetycznego od „A” do „G” wprowadzą możliwość bezpośredniego dostępu do informacji o produktach, za pomocą kodu QR umieszczonego na etykiecie. Po zeskanowaniu kodu konsument zostanie przekierowany do Europejskiego Rejestru Etykiet Energetycznych EPREL (European Product Registry for Energy Labelling), gdzie będzie mógł porównać specyfikacje techniczne produktów, które są uzupełnieniem informacji umieszczanych przez producenta na etykiecie.

Co ważne, dla niektórych produktów wprowadzone zostały nowe, bardziej rygorystyczne lub bardziej realistyczne metody klasyfikowania. Na przykład w starej skali zużycie energii przez pralki oblicza się na podstawie rocznego zużycia, natomiast obliczenia dla nowej etykiety ze zmienioną skalą opierają się na 100 cyklach prania. Zmienił się również wzór na zużycie energii w przypadku telewizorów. Teraz uwzględnia on zużycie energii przez części wewnętrzne, a nie tylko ekran. Jest to istotne szczególnie przy porównywaniu etykiet. Niższa klasa w obecnym skalowaniu wcale nie musi świadczyć o pogorszeniu jakości produktu, czy błędnym jego sklasyfikowaniu w poprzedniej skali.

Producenci stale poprawiają efektywność energetyczną oferowanych produktów , dlatego nowe etykiety zostały zaprojektowane w taki sposób, aby klasa A była początkowo niezapełniona. Według Komisji Europejskiej zmobilizuje to producentów do wprowadzania innowacji i rozwoju nowych, bardziej energooszczędnych modeli produktów. Rozwiąże to także problem zróżnicowania produktów w najwyższej klasie energooszczędności. Produkty klasyfikowane obecnie w klasie A+++ są bardziej efektywne energetycznie niż te, które były klasyfikowane w tej kategorii kilkanaście lat temu.

Etykietowanie wpływa na podejmowanie przez konsumentów decyzji dotyczących energooszczędnych i przyjaznych środowisku zakupów, tym samym przyczynia się pośrednio do realizacji krajowych i unijnych celów w zakresie efektywności energetycznej. Sukces systemu etykietowania polega w dużej mierze na prostym i czytelnym przekazie dla konsumentów. Dla przedsiębiorców może być jednym z czynników stanowiących o przewadze konkurencyjnej, a w ofercie producentów pojawiają się coraz bardziej energooszczędne produkty.

Zachęcamy do śledzenia informacji na specjalnie dedykowanych etykietowaniu stronach Ministerstwa Klimatu i Środowiska.

***

  • Etykieta energetyczna podaje w jasny i prosty sposób informacje o efektywności energetycznej produktu w momencie jego zakupu. Pomaga konsumentom porównywać produkty, oszczędzać energię, a tym samym oszczędzać pieniądze na przyszłych rachunkach za energię w gospodarstwach domowych. Decydując się na bardziej energooszczędne produkty, konsumenci przyczyniają się również do zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych w całej UE.
  • Po 1 marca 2021 r. sprzedawcy detaliczni będą mieli 14 dni roboczych na zastąpienie starej etykiety energetycznej w odniesieniu do wszystkich produktów, które obowiązuje nowa skala, w sklepach stacjonarnych i internetowych, a także w materiałach marketingowych.
  • Producenci mają obowiązek rejestrować swoje produkty w bazie danych dla modeli z etykietami energetycznymi w tzw. EPREL – Europejskim Rejestrze Etykiet Energetycznych (European Product Registry for Energy Labelling).

Źródło: Urząd Regulacji Energetyki

Działy

Reklama