Kalkulator kosztów ładowania na stacjach ogólnodostępnych, porównywarka taryfowa, obliczająca koszt ładowania domowego, a także profiler ładowarki domowej i mapa zasięgu – to nowe narzędzia online uruchomione w ramach kampanii edukacyjnej elektromobilni.pl.
Otwarte narzędzia udostępniono na portalu edukacyjnym elektromobilni.pl, stworzonym przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) oraz Krajowy Ośrodek Zmian Klimatu (KOZK). Wszystkim zainteresowanym elektromobilnością nowe narzędzia pozwolą dowiedzieć się więcej o eksploatacji samochodów elektrycznych, a obecnym użytkownikom EV pomogą optymalizować koszty.
– Udostępniliśmy narzędzia, które w praktyczny sposób przybliżają techniczne i finansowe aspekty korzystania z elektromobilności. Kalkulatory pomagają ocenić korzyści z przejścia na zeroemisyjną technologię i wspierają w tym zakresie podejmowanie optymalnych decyzji zakupowych dotyczących EV. W ramach kampanii planujemy uruchomienie kolejnych kalkulatorów, a także znaczną rozbudowę części edukacyjnej projektu. Elektromobilni.pl to nie tylko źródło rzetelnych informacji, ale przede wszystkim kompleksowe multi-narzędzie, pozwalające poznać konkretne korzyści użytkowe i finansowe związane ze zmianą pojazdu z konwencjonalnego na elektryczny – mówi Jacek Błaszczyński, Dyrektor Centrum Kompetencyjnego PSPA.
Kalkulator kosztów ładowania
Jednym z nowych narzędzi dostępnych na stronie elektromobilni.pl jest Kalkulator kosztów ładowania.
– Podczas podróży międzymiastowych lub zagranicznych, ale także w ramach codziennej eksploatacji, użytkownicy pojazdów elektrycznych korzystają z ogólnodostępnych stacji ładowania. Kalkulator pozwala w prosty sposób oszacować koszt uzupełniania energii na stacjach wiodących operatorów infrastruktury w Polsce, bez konieczności analizowania aktualnych cenników każdego z osobna. Kalkulator robi to za nich – mówi Jan Wiśniewski z PSPA.
W jednym miejscu można zweryfikować i porównać koszt ładowania konkretnego modelu EV na stacjach GreenWay, LOTOS, innogy, ORLEN, PGE Nowa Energia, TAURON, EV+, Go+EAuto czy REVNET. Kalkulator uwzględnia zarówno stan naładowania baterii w samochodzie, jak i typ ładowania (AC lub DC). Kierowca otrzymuje informacje o szacowanym czasie uzupełniania energii do wybranego poziomu naładowania baterii, łącznym koszcie sesji oraz o koszcie przejechania 100 km przy wykorzystaniu wybranej taryfy.
Porównywarka taryfowa
Kolejnym narzędziem jest porównywarka taryfowa, która umożliwia porównanie najpopularniejszych taryf (G11, G12, G12W) oferowanych przez dostawców energii elektrycznej Polsce. Użytkownicy lub potencjalni posiadacze samochodu elektrycznego mogą szybko i w łatwy sposób obliczyć wysokość rachunku za energię elektryczną dla całego gospodarstwa domowego uwzględniając jego podstawowe potrzeby oraz zawarty w nim koszt ładowania pojazdu z domowego gniazdka lub wallboxa. Narzędzie zostało zintegrowane z katalogiem samochodów elektrycznych, dzięki czemu, uwzględniając dane dotyczące pojemności baterii i średniego zasięgu (WLTP), wskazuje dokładne zapotrzebowanie energetyczne danego pojazdu.
Porównywarka taryfowa pozwala również na weryfikację, jak zmieniłby się koszt rachunku przy zmianie taryfy lub miejsca zamieszkania. Zawiera łącznie 42 cenniki wiodących operatorów – innogy, Energa, Enea, PGE, Tauron. Dodatkowo, narzędzie zapewnia możliwość porównania zmian wysokości rachunku za energię dla określonego scenariusza zużycia energii w związku z wejściem w życie nowych taryf dla gospodarstw domowych obowiązujących w 2021 r.
Profiler ładowarki domowej
Jaką ładowarkę zainstalować w garażu, aby optymalnie wykorzystać możliwości pojazdu elektrycznego? Na to pytanie odpowie kolejne narzędzie kampanii – profiler ładowarki domowej. Dzięki analizie parametrów ładowania każdego samochodu zeroemisyjnego dostępnego na polskim rynku, narzędzie pozwala dobrać do konkretnego modelu BEV najbardziej efektywne kosztowo i wydajnościowo urządzenie.
– Wystarczy, że wybierzemy z listy pojazd, który posiadamy lub planujemy nabyć, a profiler wyświetli nam możliwe typy źródeł zasilania: od domowego gniazdka, poprzez gniazdo siłowe, aż po wallbox o różnych mocach. Przy każdej pozycji pojawią się informacje dotyczące prędkości oraz mocy ładowania, a także jego szacowany czas. Na koniec narzędzie wskaże, które rozwiązanie jest optymalne dla danego modelu samochodu – wyjaśnia Albert Kania, Data Analyst w PSPA.
Mapa zasięgu
Z generacji na generację samochody elektryczne dysponują coraz pojemniejszymi akumulatorami trakcyjnymi, a zasięgi modeli obecnie dostępnych na rynku nierzadko przekraczają 400 km na jednym ładowaniu. W rezultacie EV pozwalają na komfortową jazdę również na długich trasach. Mapa zasięgu udostępniona na stronie elektromobilni.pl wskazuje poglądowo obszar, który znajduje się w zasięgu danego modelu elektrycznego przy określonym poziomie naładowania baterii. Co więcej, narzędzie informuje również o zasięgu pojazdu z uwzględnieniem pełnego naładowania baterii oraz dodatkowego naładowania baterii o kolejne 80%. Mapa wskazuje także lokalizację wszystkich ogólnodostępnych stacje ładowania AC i DC znajdujących się w zasięgu pojazdu.
– Wkrótce na stronie elektromobilni.pl pojawią się kolejne kalkulatory, nad którymi obecnie pracujemy, w tym Kalkulator TCO, CO2, kosztów podróży i zakupu samochodu elektrycznego. Równocześnie zachęcamy do zapoznania się z uruchomionymi wcześniej narzędziami, czyli Katalogiem wszystkich dostępnych w Polsce samochodów elektrycznych oraz Mapą stacji ładowania – mówi Maciej Mazur, Dyrektor Zarządzający PSPA.
Elektromobilni.pl
Kampania elektromobilni.pl to pierwsza w Polsce i jedna z najbardziej kompleksowych w Europie inicjatyw na rzecz rozwoju zeroemisyjnego transportu. Celem projektu jest edukacja i podnoszenie świadomości społecznej na temat elektromobilności. W inicjatywę zaangażowało się kilkadziesiąt podmiotów i instytucji aktywnych w obszarze zrównoważonego transportu w Polsce, w tym koncerny motoryzacyjne: BMW, Daimler, Nissan i Volkswagen, sektor infrastrukturalny: ABB i Nexity oraz instytucje finansowe: PKO Leasing. Wśród partnerów są ponadto: Arval, Garo, GreenWay, Volvo, LOTOS, Energa Grupa ORLEN, innogy Go! oraz MAN. Kampania została objęta patronatem Ministerstwa Klimatu i Środowiska, Ministerstwa Rozwoju, Pracy i Technologii oraz Ministerstwa Infrastruktury. Patronat nad kampanią objęły także liczne ambasady, m.in. Niderlandów, Wielkiej Brytanii, Szwecji, Izraela, Niemiec oraz izby handlowe i kilkadziesiąt polskich samorządów.
W ramach kampanii uruchomiony został także program Elektromobilna Polska, skierowany do miast, miejsc, instytucji i firm przyjaznych elektromobilności oraz pierwszy w Polsce klub posiadaczy i użytkowników EV.
Zgodnie z „Licznikiem elektromobilności”, prowadzonym przez PSPA oraz PZPM, w Polsce zarejestrowanych jest już ponad 17 tys. samochodów osobowych z napędem elektrycznym, a w ciągu pierwszych jedenastu miesięcy 2020 r. sprzedaż EV w Polsce wzrosła o 120% r/r.
Źródło: POLSKIE STOWARZYSZENIE PALIW ALTERNATYWNYCH