Zakup 130 niskopodłogowych, 18-metrowych autobusów elektrycznych oraz budowa 27 stacji ładowania w znacznie mniejszym stopniu obciąży budżet Warszawy niż zakładano. Dzięki zatwierdzonej zmianie ponad 64 mln euro z budżetu Unii Europejskiej pokryje 85 procent kosztów kwalifikowanych inwestycji w transport publiczny polskiej stolicy.
Komisja Europejska zatwierdziła modyfikację dużego projektu dotyczącego inwestycji w transport publiczny w aglomeracji warszawskiej. Dzięki tej modyfikacji ponad 64 mln euro z Funduszu Spójności zostanie przeznaczone na zakup autobusów niskoemisyjnych i powiązanej infrastruktury szybkiego ładowania. Co oznacza, że projekt będzie finansowany w 85% kosztów kwalifikowalnych z budżetu Unii Europejskiej (wzrost o 57% w stosunku do pierwotnej decyzji).
Zakup 130 niskopodłogowych, niskoemisyjnych autobusów zwiększy dostępność transportu publicznego w Warszawie i jej okolicach.
Nowe 18-metrowe autobusy przegubowe zapewnią większy komfort podróżowania. Wszystkie będą klimatyzowane, a niektóre wyposażone w audiowizualny system informacji dla pasażerów. Każdy autobus będzie napędzany silnikiem elektrycznym, który pozwala na szybkie ładowanie baterii. Na przystankach końcowych tras autobusowych zostanie rozmieszczonych 27 stacji ładowania. Koszty utrzymania nowej floty będą niższe w porównaniu do kosztów utrzymania starszych typów autobusów.
Inwestycja stanowi rozszerzenie usług transportu miejskiego w Warszawie, z korzyścią dla mieszkańców i osób odwiedzających miasto. Zapewniając nowoczesny tabor i poprawiając jakość usług, miasto ma nadzieję przekonać więcej podróżnych do korzystania z publicznych środków transportu i zachęcić ich do zostawienia samochodu w domu. Niskoemisyjność floty autobusowej oznacza mniejsze zanieczyszczenie powietrza, co w dłuższej perspektywie powinno poprawić warunki życia i wizerunek miasta.
Projekt jest obecnie w trakcie realizacji. Zamówienie główne na dostawę 130 autobusów elektrycznych otrzymała w lipcu 2019 r. firma Solaris Bus & Coach SA. Kontrakt na dostawę i montaż pantografów (punktów ładowania autobusów) został zawarty w czerwcu 2019 r. Zaktualizowany harmonogram projektu przewiduje rozpoczęcie eksploatacji nie później niż w czerwcu 2021 r.
Źródło: Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej w Polsce