Agencja Rozwoju Przemysłu S.A. i RAFAKO S.A. sfinalizowały umowę zakupy spółki celowej RAFAKO EBUS. Podpisana 28 września br. umowa obejmuje również zakup przez RAFAKO EBUS, już jako spółki w 100% zależnej od ARP S.A., zorganizowanej części przedsiębiorstwa w postaci oddziału w Solcu Kujawskim. ARP S.A. przejmuje tym samym kontrolę nad projektem RAFAKO polegającym na opracowaniu i homologacji prototypu innowacyjnego autobusu elektrycznego.
Realizacja projektu autobusu elektrycznego wpisuje się w Strategię na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju. Efekty prac RAFAKO nad stworzeniem nowego modelu autobusu, z uzyskaną homologacją, otwierają możliwość pozyskania rynku zbytu po uruchomieniu w ramach spółki celowej seryjnej produkcji autobusów elektrycznych. Prototyp autobusu elektrycznego jest efektem prac wyspecjalizowanego i doświadczonego w branży zespołu pracowników. Pojazd o długości 8,5 m predysponowany jest do specjalistycznych celów np. dowozu uczniów do szkół zarówno w przestrzeniach miejskich, jak i podmiejskich. Produkt odpowiada zwłaszcza na zapotrzebowanie samorządów, które stawiają na poprawę bezpieczeństwa transportu młodzieży. Obecnie żaden producent krajowy i zagraniczny funkcjonujący na rynku polskim nie dysponuje pojazdem o podobnych parametrach.
– Polska należy do liderów eksportu autobusów elektrycznych w Unii Europejskiej. To bardzo perspektywiczny rynek nie tylko w wymiarze unijnym, ale i krajowym. W najbliższych latach coraz więcej samorządów będzie przechodzić na niskoemisyjny transport publiczny, a od 2025 możemy się spodziewać, że w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców nie będą sprzedawane autobusy spalinowe. W ARP S.A. dostrzegamy potencjał tego rynku – widzimy jednak nie tylko korzyści biznesowe, ale też pozytywy związane z ochroną środowiska i rozwoju innowacyjności polskiej gospodarki. Przejęcie RAFAKO EBUS to istotny krok w realizacji tych celów, które wpisują się w misję ARP S.A. – powiedział Paweł Kolczyński, Wiceprezes Zarządu ARP S.A.
Celem ARP S.A. jest rozwój w ramach spółki celowej produktu autobusu elektrycznego. Plany obejmują również przygotowanie nowych prototypów dłuższych pojazdów, oraz wejście na rynki polskie i
zagraniczne. Są one zbieżne z trendami związanymi z ograniczeniem emisji spalin, elektromobilnością i sprzyjają rozwojowi innowacyjnych polskich produktów. Prognozy dotyczące przyszłości rynku autobusów elektrycznych są optymistyczne. Według Electric Bus Market 2013-2025, światowy rynek autobusów elektrycznych będzie rósł rocznie o ok. 17%. Trend ten jest zauważalny również w Polsce. Jeszcze w 2016 r. na łączną sumę 1942 szt. wszystkich nowych autobusów tylko 42 konstrukcje (czyli 2,2% wszystkich pojazdów) miało napęd alternatywny. Z kolei tylko w pierwszej połowie br. polscy przewoźnicy odebrali 67 miejskich elektrobusów, co stanowi 20% udziału w tym runku.
RAFAKO S.A. przekazując projekt autobusu elektrycznego w całości do ARP S.A. koncentruje się na rozwoju w branży energetycznej, która jest główną domeną jej działalności: Sprzedaż EBUS-a wynika ze strategii koncentracji RAFAKO na głównej działalności Spółki. Sprzedajemy aktywa, które nie są z nią związane i nie angażujemy dalszych środków w start upy, nawet tak interesujące jak projekt elektrycznego autobusu. Jestem przekonany, że w rękach ARP S.A. projekt, który doprowadziliśmy do tak zaawansowanej fazy nabierze odpowiedniego rozmachu. RAFAKO chce być obecne na rynku budownictwa energetycznego i instalacji ochrony środowiska dla energetyki i w tych obszarach upatrujemy możliwości dalszego rozwoju Spółki. Tu mamy największe doświadczenie i własne technologie sprawdzone na wielu realizacjach – powiedział Radosław Domagalski-Łabędzki, Wiceprezes RAFAKO S.A.
Źródło: RAFAKO S.A.