Paliwa dla energetyki

Gdynia wykorzysta wodorowe technologie

Gdynia została beneficjentem programu FCH Regions EU, wspierającego wdrażanie wodoru w transporcie i energetyce w krajach Unii Europejskiej. W ramach niego skorzysta z kompleksowego doradztwa, dotyczącego wdrażania pojazdów wodorowych do taboru komunikacji miejskiej.

Gdynia razem z GdańskiemTczewem i Wejherowem, jako jeden z 11 europejskich regionów skorzysta ze wsparcia Project Development Assistance (PDA) – kompleksowego doradztwa dotyczącego koncepcji wdrożenia pojazdów wodorowych w komunikacji miejskiej. Wniosek o wsparcie PDA został przygotowany przez konsorcjum samorządów przy współpracy przedstawicieli Grupy LOTOS, członków Klastra Wodorowego – sygnatariusza Pomorskiej Doliny Wodorowej.

Wstępna koncepcja wdrożenia wodoru w regionie pomorskim opiera się na założeniu wykorzystania autobusów zasilanych wodorowymi ogniwami paliwowymi w komunikacji miejskiej oraz na wykorzystaniu wodoru produkowanego przez Grupę LOTOS w ramach realizowanego projektu PURE H2. W pierwszym etapie założono wprowadzenie do taboru 10-15 autobusów zasilanych wodorem, a w drugim kolejnych 41 autobusów w Gdańsku, Gdyni, Tczewie i Wejherowie.

– Wodór uznawany jest za jeden z filarów wdrażania Europejskiego Zielonego Ładu, czyli unijnej strategii dotyczącej ochrony środowiska i przeciwdziałania zmianom klimatycznym. W Gdyni o zastosowaniu wodoru myślimy od dawna. Aktywnie działamy w Klastrze Wodorowym, współtworzymy Pomorską Dolinę Wodorową, rozważamy różne technologie dla poszerzania taboru zero emisyjnego w gdyńskiej komunikacji i nie tylko – mówi Katarzyna Gruszecka-Spychała, Wiceprezydent Gdyni ds. Gospodarki.

W ramach koncepcji Pomorskiej Doliny Wodorowej rozważane jest również wykorzystanie wodoru z instalacji PURE H2 dla potrzeb regionalnych pociągów i małych morskich promów pasażerskich na linii Gdańsk, Gdynia – Hel.

Projekt PDA będzie realizowany we współpracy z doświadczonymi doradcami w zakresie wdrażania technologii wodorowych w krajach, w których paliwo wodorowe jest już stosowane na szeroką skalę. Konsultanci będą odpowiadali za dopracowanie koncepcji tak aby odpowiadała najlepszym światowym praktykom i mogła być wykorzystana w aplikowaniu o środki unijne na zakup infrastruktury i autobusów zasilanych wodorem.

Wsparcie jest udzielane w ramach programu FCH Regions finansowanego przez FCH JU (Fuel Cells And Hydrogen Joint Undertaking – Wspólne przedsięwzięcie na rzecz ogniw paliwowych i wodoru). To działająca na zasadach partnerstwa publiczno-prywatnego inicjatywa mająca na celu wspieranie badań, rozwoju technologicznego i wdrożeń technologii wodorowych i ogniw paliwowych w Europie. Głównymi partnerami przedsięwzięcia są: Komisja Europejska, partnerzy przemysłowi zrzeszeni w Hydrogen Europe oraz środowisko badawcze zrzeszone w Hydrogen Europe Research.

fot. Kamil Złoch

Źródło: www.gdynia.pl

Działy

Reklama