Pierwszy z dziesięciu elektrycznych Solarisów, które wkrótce wyjadą na ulice Radomia jest już w bazie MPK. Autobus przejdzie teraz testy sprawdzające, czy spełnione są wszystkie szczegółowe warunki zamówienia. Niezbędne będzie także sprawdzenie współdziałania z ładowarkami, zarówno tymi, które znajdują się na terenie bazy MPK, jak i pantografowymi zamontowanymi na dwóch pętlach autobusowych – na Południu oraz na Gołębiowie I. Po zakończeniu testów, do Radomia przyjedzie kolejnych dziewięć zamówionych u producenta elektrycznych autobusów.
– Dziś oczywiście wszyscy żyjemy sprawami związanymi z walką z koronawirusem, ale jednocześnie kontynuujemy inne ważne dla miasta projekty, które poprawiają komfort życia mieszkańców. Tu niezmiernie ważnym elementem jest komunikacja publiczna. Bardzo się cieszę, że już w połowie roku na naszych ulicach pojawi się pierwszych dziesięć bezemisyjnych, cichych i komfortowych dla pasażerów autobusów, które kupujemy w ramach projektu multimodalnego współfinansowanego z funduszy unijnych – mówi prezydent Radosław Witkowski.
Oferta firmy Solaris była jedyną, jaka wpłynęła na ogłoszony przez Miejski Zarząd Dróg i Komunikacji przetarg. Za 10 elektrycznych autobusów wraz z całą infrastrukturą ładującą miasto zapłaci prawie 32 mln zł. Jednocześnie dostawca zaproponował udzielenie trzyletniej gwarancji.
Autobusy „Solaris Urbino 12e” będą umożliwiały podróż około 70 pasażerom, w tym przynajmniej 25 na miejscach siedzących. Wszystkie pojazdy będą wyposażone w elementy Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej, monitoring, ładowarki USB, tzw. ciepły przycisk, zaś kasowniki zamiast przycisków będą miały ekrany dotykowe. Jeden z nich będzie dostosowany także do korzystania z kart płatniczych. Nowe elektryczne autobusy będą obsługiwały linię nr 1.
To jednak nie koniec zakupów elektrycznych autobusów. Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji ogłosiło właśnie przetarg na dostawę kolejnych dziewięciu takich pojazdów. Miejska spółka ma na ten cel przyznane unijne dofinansowanie w kwocie 19 mln 160 tys. zł. Dotacja pokryje do 85% kosztów kwalifikowanych projektu.
Oprócz zakupu dziewięciu autobusów elektrycznych klasy maxi, projekt MPK obejmuje także pozyskanie pięciu dwuwyjściowych mobilnych stacji ładowania zajezdniowego, budowę stacji szybkiego ładowania pantografowego na pętli przy ul. Królowej Jadwigi oraz zakup nowego pojazdu technicznego wyposażonego w mobilną stację ładowania autobusów. Dostawa autobusów planowana jest na koniec II kwartału 2021 r. Nowe pojazdy będą wykorzystywane do obsługi linii nr 3 i zastąpią najstarsze autobusy spalinowe.
Źródło: www.radom.pl