Od początku 2020 r. 97% stacji własnych Shell używa energii elektrycznej wyłącznie ze źródeł odnawialnych. Zielona energia zasilająca 346 stacji należących do Shell jest poświadczona gwarancjami pochodzenia. Przez kolejne dwa lata będzie ona pozyskiwana wyłącznie z lądowych farm wiatrowych zlokalizowanych w kraju.
– Rośnie zapotrzebowanie na energię, a jednocześnie stoimy przed wyzwaniem zmniejszenia emisji CO2 do atmosfery. Ważną rolę w tym procesie może pełnić stopniowa dekarbonizacja naszej działalności operacyjnej — mówi Rafał Molenda, Dyrektor Działu Stacji Paliw i Rozwoju Sieci Shell Polska. Shell Polska szacuje, że wykorzystanie na firmowych stacjach energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych zmniejszy rocznie emisję CO2 o 32 000 ton w porównaniu z 2016 r.[1].
Shell wprowadza ponadto na swoich polskich stacjach rozwiązania energooszczędne, które zmniejszają zużycie energii. Na blisko 20 stacjach Shell w Polsce testowane są ogniwa fotowoltaiczne, które pokrywają średnio 11% zapotrzebowania na elektryczność każdej z tych stacji. Oświetlenie LED wykorzystywane jest wewnątrz budynków 80% stacji Shell w Polsce, a 60% punktów jest oświetlanych diodami LED, które należą do najbardziej energooszczędnych źródeł światła. Dodatkowo firma wdraża na stacjach zamykane lodówki, które utrzymują odpowiednią temperaturę i nie oddają jej na zewnątrz, co znacznie obniża zużycie energii.
Działania te wpisują się w dążenia do zwiększenia efektywności energetycznej Shell w różnych krajach. Firma zobowiązała się do zakupu energii ze źródeł odnawialnych również na Węgrzech i w Bułgarii, a w Wielkiej Brytanii stacje własne Shell są zasilane elektrycznością pochodzącą w 100% z certyfikowanych źródeł energii odnawialnej. W Holandii Shell posiada eksperymentalną niskoemisyjną stację, która 25% potrzebnej dla siebie energii produkuje z paneli słonecznych, a dzięki efektywnemu energetycznie wyposażeniu zmniejszyła swój łączny rachunek energetyczny o 40%.
W Polsce Shell realizuje także szereg projektów ograniczających zużycie energii, produkcję śmieci i emisję CO2 w swoich biurach. Przykładowo, kompleks 5 budynków Shell Energy Campus w Krakowie, gdzie mieści się centrum Shell Business Operations zatrudniający 4000 pracowników, w 2019 r. zmniejszył o 20% ilość produkowanych odpadów oraz o 22% wolumen zużywanej energii elektrycznej.
Globalnie Shell także opracowuje i sprzedaje coraz większe ilości czystszych paliw dla kierowców, takich jak LNG i wodór, oraz umożliwia ładowanie pojazdów elektrycznych w coraz większej liczbie krajów.
Informacje dodatkowe dla mediów:
W 2017 r. firma Shell podpisała umowę z IONITY — operatorem sieci punktów ładowania samochodów elektrycznych o bardzo wysokiej mocy. Pierwszą falą wdrożenia zostało objętych 10 krajów, w tym Polska.
W Niemczech Shell uczestniczy we wspólnym przedsięwzięciu H2 Mobility obok partnerów takich jak Air Liquide, Daimler, Linde, OMV i Total. Przy wsparciu rządu federalnego, w ramach projektu w całym kraju do 2023 r. rozmieszczona zostanie sieć 400 wodorowych stacji paliwowych dla pojazdów elektrycznych.
Shell chce oferować klientom europejskim więcej niskoemisyjnej energii, a nowe stacje detaliczne LNG to kluczowy element, który przyczyni się do jej popularyzacji. Właśnie z tego względu Shell dołączył do konsorcjum bioLNG EuroNet, które, wraz z innymi partnerami, zainicjuje długofalową dekarbonizację transportu drogowego o dużej ładowności w Europie kontynentalnej w tym również w Polsce. Każdy z partnerów konsorcjum, do których należy Shell, DISA, Scania, IVECO, CNH Industrial Capital Europe działająca pod nazwą handlową IVECO Capital oraz Nordsol, podejmie własne działania, które zaowocują dodatkowymi 39 stacjami LNG w Europie, 2000 samochodów ciężarowych napędzanych LNG na drogach oraz budową zakładu produkcji bio-LNG w Holandii.
Łącznie w Polsce Shell prowadzi 357 stacji własnych, 43 partnerskich oraz 14 automatycznych.
Źródło: Shell
[1] Obliczono na podstawie zmierzonego zużycia energii oraz wskaźnika emisji sieci energetycznej związanej z generowaniem elektryczności (źródło: dane współczynników emisji dwutlenku węgla brytyjskiego Departamentu Środowiska, Żywności i Spraw Wiejskich z 2015 r.).