EkoMobility

Co łączy elektromobilność i parki narodowe?

W rozwój elektromobilności zaangażowane są zarówno firmy, jak i instytucje. Wśród nich te, które opiekują się obszarami leśnymi i Parkami Narodowymi. Jakie działania podjęły?

W Parkach Narodowych chroniona jest lokalna fauna i flora. Tereny te mają wysokie walory przyrodniczo-turystyczne, a przy tym pełnią istotną rolę w przeciwdziałaniu zmianom klimatycznym. Podmioty, które zarządzają tymi obszarami już od kilku lat prowadzą programy, wykorzystujące elektromobilność do efektywnej opieki nad powierzonymi im obszarami.

W parku narodowym Krka, w Chorwacji, rozpoczęto od 5 pojazdów niskoemisyjnych – jednego elektrycznego i czterech hybrydowych. Obliczono przy tym, że koszty ich użytkowania i konserwacji są niższe niż w przypadku pojazdów spalinowych. Tryb elektryczny pozwala natomiast na ciche poruszanie się, bez płoszenia zwierząt. Aby projekt był kompletny PN Krka zainstalował również stację ładowania, w miejscowości Lozovac i kolejną w Laškovicy.

Park Narodowy Bayerisher Wald, w Niemczech, rozpoczął w 2012 r. projekt E-Wald, który objął ponad 150 samochodów z napędem elektrycznym oraz 200 stacji ładowania. Na terenie Lasu Bawarskiego rozwinął się również car-sharing, dający użytkownikom dostęp do ponad 200 pojazdów. Wśród nich znajdują się teraz Smart EQ, Renault ZOE, BMW i3, Nissan Leaf 2 i Nissan eNV200.

W Stanach Zjednoczonych stale rozrasta się infrastruktura ładowania zlokalizowana w parkach narodowych i ich okolicach. W 2019 r. zainstalowano ponad 100 stacji, m.in. w Death Valley National Park, Big Cypress National Preserve i Cape Cod National Seashore. W Acadia National Park (Maine), Yellowstone National Park (Wyoming) i Zion National Park (Utah) już w 2015 r. można było zobaczyć zarówno punkty ładowania jak i elektryczne pojazdy.

A polskie lasy i Parki Narodowe?

Pracownicy Lasów Państwowych mają do dyspozycji 16 zeroemisyjnych samochodów osobowych oraz 1 dostawczy, a instytucja wspiera rozwój infrastruktury poprzez udostępnianie gruntów. Dzięki grupowemu zakupowi energii oszczędziła natomiast 1 mln zł w skali roku! Planowany jest też dalszy rozwój projektu Las Energii, czyli więcej pojazdów, promocja elektromobilności i promocja OZE.

Źródło: Grupa LOTOS SA

Działy

Reklama