Paliwa dla energetyki

PGNiG dostarczy gaz LNG do ciężarówek firmy Bisek

PGNiG Obrót Detaliczny dostarczy ponad 1 000 ton skroplonego gazu ziemnego (LNG) do 27 samochodów ciężarowych, należących do firmy Bisek-Asfalt z Dolnego Śląska.

– Skroplony gaz ziemny będzie zasilał pierwszą i największą w Polsce flotę pojazdów ciężarowych z silnikami napędzanymi LNG. Jestem dumny, że PGNiG jest partnerem lidera rynku wykorzystania paliw alternatywnych, jakim jest polska firma Bisek-Asfalt – powiedział Maciej Woźniak, Wiceprezes PGNiG SA ds. Handlowych.

Umowa zakłada sukcesywne dostawy ok. 1 000 ton LNG do 30 czerwca 2020 r. Realizacja dostaw prowadzona będzie przy wykorzystaniu specjalistycznych autocystern kriogenicznych przystosowanych do przewozu gazu ziemnego w temperaturze 160oC poniżej zera. Umowa przewiduje, że ekologiczne paliwo LNG zasili nie tylko pojazdy własne firmy Bisek-Asfalt. Stacja tankowania LNG umożliwi także sprzedaż paliwa innym odbiorcom.

Transport skroplonego gazu ziemnego realizować będzie Gas-Trading SA, spółka należąca do Grupy Kapitałowej PGNiG, jak również samodzielnie firma Bisek-Asfalt, która będzie bezpośrednio odbierać paliwo z Terminala LNG im. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego w Świnoujściu.

– Dostarczamy już gaz LNG do autobusów w Polsce, bunkrujemy nim statki, a dzięki ISO-kontenerom możemy transportować LNG drogami lądowymi, koleją lub szlakiem wodnym. Wejście w ciężki transport kołowy pokazuje, jak uniwersalnym paliwem jest LNG. Szczególnie teraz, gdy obowiązuje zerowa stawka akcyzowa, LNG i CNG są rzeczywistą alternatywną dla paliw ropopochodnych powiedział Henryk Mucha, Prezes PGNiG Obrót Detaliczny.

Gaz ziemny, jako paliwo do silników spalinowych, stanowi również ekologiczną alternatywę dla silników napędzanych olejem napędowym, dominujących w transporcie ciężkim. Wykorzystanie gazu ziemnego pozwala na uzyskanie znacznej redukcji emisji dwutlenku węgla. Ponadto silniki zasilane gazem ziemnym zapewniają niski poziom emisji takich zanieczyszczeń powietrza, jak NOx i cząstki stałe. Eksperci są zgodni, że ta stosunkowo młoda technologia ma duży potencjał rozwoju w zakresie dalszej redukcji emisji.

Pojazdy ciężarowe zasilane LNG zyskują coraz większą popularność również ze względów ekonomicznych. Ich potencjał doceniono m.in. w Niemczech, gdzie mogą one poruszać się bezpłatnie po autostradach. Tego typu preferencje dla paliw gazowych w transporcie w połączeniu z atrakcyjną ceną paliwa powodują, że przewoźnicy są coraz częściej zainteresowani skorzystaniem z tego rozwiązania.

– Jesteśmy polską firmą, która posiada najliczniejszą flotę pojazdów zasilanych gazem LNG. Dzięki umowie z tak zaufanym partnerem jak PGNiG zapewniamy sobie bezpieczne dostawy tego ekologicznego, ale także niezwykle ekonomicznego paliwa. Planujemy dalsze inwestycje w ten obszar i sprzedaż LNG także klientom zewnętrznym, którzy zdecydują się na takie pojazdy – powiedział Michał Bisek, Prezes Bisek-Asfalt.

– Dzięki takim firmom jak Bisek-Asfalt, która wie jak opłacalne jest inwestowanie w pojazdy zasilane LNG, pokazujemy innym spedytorom oraz firmom logistycznym, że czas na paliwo LNG w transporcie już nadszedł – dodał Marcin Szczudło, Wiceprezes PGNiG Obrót Detaliczny.

Źródło: Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo SA

Działy

Reklama