Ochrona środowiska

50% redukcji zużycia wody w browarze Fredericia w Danii dzięki inwestycji Grupy Carlsberg

Inwestycja pozwoli firmie Carlsberg odzyskiwać 90% wody zużywanej w browarze Fredericia i zredukować jej zużycie o połowę, przy jednoczesnym zmniejszeniu wykorzystywanej energii o 10%.

Od czasu wdrożenia programu zrównoważonego rozwoju Together Towards ZERO, który jest elementem strategii SAIL’22, cele Grupy Carlsberg koncentrują się na osiągnięciu ZERA emisji dwutlenku węgla i ZERA marnowania wody w browarach, w tym zmniejszenia o połowę zużycia wody w procesie warzenia piwa. Ambicją Grupy Carlsberg jest ograniczenie zużycia wody z 3,4 hl wody na hl piwa (dane bazowe z 2015 r.) do 1,7 hl /hl do 2030 r.

Po przejrzeniu dokumentacji i ewaluacji zintegrowanego łańcucha dostaw Grupy Carlsberg, browar Fredericia w Danii został wybrany jako testowy do zainstalowania stacji do recyklingu wody (total water recycling plant). Projekt zakłada redukcję zużycia wody w browarze z obecnego 2,9 hl /hl do 1,4 hl / hl, co uczyni go pierwszym browarem niemal eliminującym marnowanie wody. Unikalność tej stacja uzdatniania wody polega na wielkiej skali, która pozwala zmniejszyć znacząco wskaźnik zużycia wody oraz tym, że woda stosowana w procesach produkcyjnych, oczyszczona do standardu wody pitnej będzie zawracana i ponownie stosowana w procesach produkcyjnych np. mycie ogrzewanie, chłodzenie.

Szacuje się, że stacja uzdatniania wody przyczyni się także do zmniejszenia zużycia energii o 10% poprzez własną produkcję biogazu i recyrkulację gorącej wody. Jest to spójne z celami zrównoważonego rozwoju Grupy Carlsberg ujętymi w programie Together Towards ZERO.

To dla nas ogromna inwestycja, ale także konieczny następny krok w kierunku realizacji celu ZERO marnowania wody w naszych wszystkich browarach. Poddając recyklingowi 90% wody wykorzystywanej w zakładzie do procesów, browar Fredericia zmniejszy o połowę obecne zużycie wody, osiągając nasz cel jeszcze przed 2030 r. – mówi Philip Hodges, EVP, Integrated Supply Chain, Carlsberg Group. – Browar Fredericia od lat koncentruje się na zrównoważonym zarządzaniu surowcami i redukcji wody, ale musimy lepiej wykorzystywać zaawansowane technologie umożliwiające recykling wody, aby osiągnąć ambitne cele programu Together Towards ZERO. Tuż przed 40. rocznicą powstania browaru Fredericia, będzie on służył jako platforma szkoleniowa dla pozostałych naszych browarów – dodaje Philip Hodges.

Usytuowany ok. 1,5 h drogi od Kopenhagi, browar Federicia rozpoczął swoją działalność 25 września 1979 r. Wtedy wskaźnik zużycia wody do piwa wynosił 4:1, podczas gdy globalna norma wynosiła ponad 6:1.

W Fredericii, obejmującej browar, rozlewnię i terminal magazynowy, zatrudnionych jest ponad 600 osób.

Nowoczesna stacja recyklingu wody to projekt partnerski, zainicjowany w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego DRIP (duńskie partnerstwo na rzecz zasobooszczędnej i wodooszczędnej produkcji żywności przemysłowej – Resource and water efficient Industrial food Production). W projekt zaangażowane są nie tylko uniwersytety i dostawcy technologii, ale także duńska administracja ds. weterynarii, ochrony środowiska i żywności, gwarantując najwyższe duńskie standardy dot. żywności i środowiska.

Stacja recyklingu wody w browarze należącym do Grupy Carlsberg jest innowacyjnym podejściem do oszczędzania wody wykorzystywanej także w procesie warzenia piwa. Projekt opiera się na nowych technologiach mających służyć poprawie wydajności zużycia wody, bazując jednocześnie na wieloletniej tradycji współpracy z duńskimi władzami ds. środowiska i bezpieczeństwa żywności, a także z wiodącymi duńskimi uniwersytetami – mówi Søren Nøhr Bak, Expertise Director z firmy consultingowej Niras.

Together Towards ZERO to program Grupy Carlsberg służący budowaniu lepszego jutra, a jednocześnie poważne wyzwanie w dobie zmian klimatu, niedoborów wody i problemów zdrowia publicznego. Na program składają się cztery cele: ZERO śladu węglowego, ZERO marnowania wody, ZERO nieodpowiedzialnej konsumpcji alkoholu i ZERO wypadków. Każdy z tych obszarów ma swoje indywidualne cele, które Grupa chce osiągnąć do 2030 r., z okresem przejściowym w 2022.

Źródło: Grupa Carlsberg

Działy

Reklama