EkoMobility

Samolot elektryczny Fortum kończy w Gdańsku przelot po polskim niebie

Pierwszy seryjnie produkowany samolot elektryczny doleciał na lotnisko Gdańskiego Aeroklubu w Pruszczu. To ostatni etap zorganizowanego przez Fortum – lidera czystych technologii energetycznych – przelotu, który służy zebraniu przez spółkę potrzebnych doświadczeń i wiedzy na temat ładowania akumulatorów pracujących w takich maszynach. Przelot rozpoczął się 8 czerwca we Wrocławiu. W ciągu kolejnych dni samolot elektryczny odwiedził, Górny Śląsk, Częstochowę i Warszawę, gdzie pierwotnie lot miał się zakończyć. Jednak Fortum biorąc pod uwagę dobre warunki pogodowe i ogromne zainteresowanie, jakie budził Pipistrel Alpha Electro na polskim niebie postanowiło przedłużyć projekt i stąd jego wizyta na lotnisku Gdańskiego Aeroklubu.

Zebrane w trakcie lotu informacje chcemy wykorzystać w przyszłości w rozwoju infrastruktury lotniczej do ładowania samolotów. Jako Fortum jesteśmy pionierem rozwoju technologicznego sieci punktów ładowania samochodów elektrycznych i liderem tego sektora w Europie – podkreśla Jacek Ławrecki, Rzecznik Prasowy Fortum – W ciągu ostatniego tygodnia samolot pojawiał się w miejscach, z którymi związane jest Fortum w Polsce. Cieszę się, że udało nam się przedłużyć projekt i pojawić się w Gdańsku, z którym jako Fortum jesteśmy również związani. Lot naszego samolotu chcieliśmy wykorzystać także do tego by promować zrównoważony rozwój miast w oparciu o nowoczesne i innowacyjne rozwiązania energetyczne. Myślę, że ten cel zrealizowaliśmy z sukcesem – dodaje.

Pipistrel Alpha Electro to pierwszy seryjnie produkowany samolot elektryczny. Jednak na rynku wyraźnie widać zainteresowanie tego typu maszynami zarówno wśród klientów jak i inżynierów pracujących nad nowymi konstrukcjami. Elektryfikacja nieba wydaje się więc tylko kwestią czasu. Koncerny lotnicze prowadzą już zaawansowane badania nad stworzeniem pierwszego elektrycznego samolotu pasażerskiego mogącego transportować ponad 150 osób. Szacuje się, że pierwsze tego typu maszyny pojawią się na niebie w ciągu najbliższych 10 lat. Ważne będzie, by za rozwojem samych samolotów napędzanych prądem poszedł również rozwój infrastruktury potrzebnej do ich ładowania, stąd doświadczenia prowadzone przez Fortum w Polsce.

Wykorzystywany przez Fortum samolot Pipistrel Alpha Electro jest pierwszym na świecie seryjnie produkowanym samolotem ultralekkim o napędzie elektrycznym. Dwuosobowa maszyna, wyposażona jest w silnik elektryczny 60 kW. Jej prędkość przelotowa to 157 km/h. Bateria o pojemności 21 kWh jest w stanie zapewnić jej energię na 55-minutowy lot (z półgodzinną rezerwą). Ładowanie ładowarką o mocy 20 kW trwa godzinę. Dzięki zerowej emisji CO2 i niskiemu poziomowi hałasu loty mogą być prowadzone w okolicach dużych aglomeracji miejskich, bez problemów spełniając normy emisji spalin i hałasu.

Źródło: Fortum Power and Heat Polska Sp. z o.o.

Działy

Reklama