Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) przeszkoliło stołecznych urzędników z elektromobilności i wymogów ustawowych w tym zakresie. W 23. Szkoleniu w ramach cyklu „Elektromobilność w praktyce” uczestniczyli pracownicy samorządowi, a także pracownicy w których zakresie odpowiedzialności znajduje się elektromobilność.
Ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych nakłada konkretne obowiązki na jednostki samorządu terytorialnego. Według nich, już w 2020 r. gminy i powiaty powyżej 50 tys. mieszkańców powinny posiadać we flocie użytkowanych pojazdów 10% samochodów elektrycznych. Podobne wymogi dotyczą świadczenia usługi komunikacji miejskiej oraz innych zadań własnych gminy. Docelowo, co najmniej 30% pojazdów będzie musiało być zero- lub niskoemisyjna. Ponadto w gminach ma rozwijać się infrastruktura ładowania EV.
– Cykl ogólnopolskich szkoleń dla miast, organizowany przez PSPA, jest odpowiedzią na wyzwania stojące przed administracją lokalną. Ich celem jest zapoznanie samorządów i spółek od nich zależnych z konsekwencjami nowych przepisów – powiedział Maciej Mazur, Dyrektor Zarządzający Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych.
Szkolenie w Warszawie stanowiło jedną z największych odsłon cyklu „Elektromobilność w praktyce” organizowanego przez PSPA oraz partnerów Stowarzyszenia. W wydarzeniu uczestniczyło ok. 100 osób. Warszawscy urzędnicy poznali obowiązki wynikające z nowych regulacji prawnych oraz dostępne na rynku rozwiązania w zakresie planowania infrastruktury ładowania i budowy floty pojazdów zeroemisyjnych. Ponadto mogli przetestować stacje ładowania (w tym szybką ładowarkę DC dostarczoną przez ABB) oraz pojazdy elektryczne, takie jak Volkswagen e-Golf i e-Crafter, BMW i3 oraz 225xe a nawet zeroemisyjny autobus Mercedes eCitaro.
– Jedno z największych szkoleń cyklu „Elektromobilność w praktyce” odbywa się w Warszawie nieprzypadkowo. To właśnie w stolicy realizowane są kluczowe inwestycje dla rozwoju zrównoważonego transportu w Polsce – stwierdził Maciej Mazur.
Flota pojazdów elektrycznych w Warszawie rozwija się w szybkim tempie, szczególnie w zakresie transportu zbiorowego. Do miasta trafi m.in. 130 zeroemisyjnych autobusów dostarczonych przez Solarisa. Pierwsze z nich rozpoczną kursy na początku 2020 r. Dzięki temu zamówieniu, Warszawa, jako drugie po Londynie miasto w Europie, będzie dysponowało flotą liczącą ponad sto autobusów elektrycznych. Miejskie Zakłady Autobusowe posiadają obecnie 31 pojazdów zeroemisyjnych dostarczonych przez Solarisa i Ursusa.
Mieszkańcy stolicy mają do dyspozycji również elektryczny car-sharing, który uruchomiła spółka innogy. Docelowo, w ramach usługi Warszawiacy będą mogli skorzystać z 500 BMW i3 oraz i3s. System elektrycznego car-sahring wdrożyła w Warszawie również firma Panek, udostępniając zeroemisyjne smarty.
Źródło: Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych