EkoMobility » Elektryczne i wodorowe pojazdy dostawcze do 3,5 t. Czterech wykonawców w drugim etapie przedsięwzięcia e-Van

Elektryczne i wodorowe pojazdy dostawcze do 3,5 t. Czterech wykonawców w drugim etapie przedsięwzięcia e-Van

3 lut 2021 Możliwość komentowania Elektryczne i wodorowe pojazdy dostawcze do 3,5 t. Czterech wykonawców w drugim etapie przedsięwzięcia e-Van została wyłączona

Cztery podmioty zakwalifikowały się do drugiego etapu przedsięwzięcia e-Van – uniwersalny pojazd dostawczy o napędzie elektrycznym kat. N1, realizowanego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju w ramach środków Funduszy Europejskich Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój. Teraz, wykonawcy pracować będą nad dokumentacją techniczną pojazdów oraz nad koncepcją zabudów testowych. 

Celem przedsięwzięcia e-Van jest stymulowanie wzrostu polskiej branży motoryzacyjnej poprzez wsparcie rozwoju i wdrożenia na rynek technologii alternatywnych źródeł energii w uniwersalnych pojazdach dostawczych o napędzie elektrycznym kat. N1, zarówno bateryjnym (BEV), jak i wodorowym (FCEV). Powstały pojazd ma cechować się przede wszystkim wysoką niezawodnością i trwałością, funkcjonalnym i ergonomicznym wnętrzem, nowoczesnym wyglądem oraz być oparty o uniwersalną platformę jezdną przeznaczoną pod różne zabudowy specjalne i specjalizowane. Przy pomocy trybu finansowania w ramach procedury zamówień przedkomercyjnych, opracowane zostaną elektryczne i wodorowe pojazdy dostawcze kat. N1, o uniwersalnym zastosowaniu, charakteryzujące się zasięgiem co najmniej 250 km w przypadku pojazdu BEV oraz 400 km w przypadku pojazdu FCEV przy ładowności w obydwu przypadkach co najmniej 1000 kg.

Drugi etap rozpoczęty

W pierwszym etapie dziesięciu wykonawców przygotowało koncepcję pojazdów dostawczych. Po ocenie wyników ich prac, NCBR dokonało wyboru czterech najlepszych projektów, z których dwa dotyczą pojazdów o napędzie bateryjnym, a dwa wodorowym. Wykonawcy pojazdów BEV to Innovation AG. Sp. z o.o. oraz Autobox Innovations Sp. z o.o. Sp. k. Z kolei wykonawcami pojazdów FCEV są konsorcjum Sieci Badawczej Łukasiewicz Instytutu Elektrotechniki i IWOS  Sp. z o.o. oraz konsorcjum Fabryki Samochodów Osobowych Syrena w Kutnie S.A., MPower Sp. z o.o., Ekoenergetyki Polska SA.

Teraz ich zadaniem będzie opracowanie dokumentacji technicznej pojazdów (jako bazę do konstrukcji prototypów) oraz koncepcji zabudów testowych. Na prace mają rok. Wszyscy Wykonawcy za realizację prac w drugim etapie otrzymają wynagrodzenie w wysokości 3 mln zł. Po zakończeniu prac, NCBR dokona ponownej oceny dokumentacji przedstawionej przez podmioty biorące udział w przedsięwzięciu. Do trzeciego etapu przejdzie tylko dwóch wykonawców jeden pracujący nad pojazdem z napędem wodorowym i jeden pracujący nad pojazdem z napędem bateryjnym.

Łączny budżet całego przedsięwzięcia e-Van to 52 mln zł. Maksymalny łączny budżet brutto możliwy do uzyskania przez pojedynczego wykonawcę, który opracuje i rozwinie innowacyjną technologię w uniwersalnym pojeździe dostawczym BEV określony został na poziomie 20,4 mln zł. Natomiast dla wykonawcy, który opracuje i rozwinie innowacyjną technologię w uniwersalnym pojeździe dostawczym FCEV 22,4 mln zł. Pierwsze prototypy pojazdów będą gotowe w I kwartale 2023 r., a gotowy już pojazd dostawczy o napędzie elektrycznym kat. N1 – w IV kwartale 2023 r.

Więcej informacji nt. przedsięwzięcia e-Van dostępnych jest na stronie NCBR.

Przedsięwzięcie e-Van współfinansowane jest ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach poddziałania 4.1.3 Innowacyjne metody zarządzania badaniami Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój 2014-2020, w ramach projektu pozakonkursowego pn.: Podniesienie poziomu innowacyjności gospodarki poprzez wdrożenie nowego modelu finansowania przełomowych projektów badawczych. Projekt o numerze: POIR.04.01.03-00-0001/16.

Źródło: Narodowe Centrum Badań i Rozwoju

Wpis został opublikowany 3 lut 2021 w następujących kategoriach: EkoMobility, News. Możesz śledzić komentarze przez RSS. Komentowanie i korzystanie z trackbacków zabronione.