News » Kolejne porty obniżają emisję zanieczyszczeń dzięki technologiom ABB

Kolejne porty obniżają emisję zanieczyszczeń dzięki technologiom ABB

24 paź 2019 Możliwość komentowania Kolejne porty obniżają emisję zanieczyszczeń dzięki technologiom ABB została wyłączona

Transport morski odpowiada za 2-3% globalnej emisji CO2. Istotna część tych zanieczyszczeń emitowana jest w portach. Największymi trucicielami są kontenerowce, ale sam prom pasażerski podczas ośmiogodzinnego postoju w porcie może wytworzyć tyle tlenków azotu co 10 tys. samochodów pokonujących trasę z Warszawy na plaże w Chorwacji. Dlatego też coraz więcej portów stawia na zasilanie zacumowanych statków czystszą energią z nabrzeża. Takie rozwiązania będą potrzebne również w Polsce.

Na świecie pływa około 94 tys. promów[1]. Spaliny uwalniane są nie tylko podczas rejsu, ponieważ promy zacumowane w porcie są zazwyczaj zasilane przez silniki pomocnicze na olej napędowy, emitujące dwutlenek węgla, tlenki siarki i tlenki azotu. Emisję można znacznie ograniczyć zasilając statki energią elektryczną z nabrzeża. Takie rozwiązanie ma zostać uruchomione do końca tego roku w porcie w Tallinie. Ostatnie przykłady to również porty w Incheon w Korei Południowej oraz we francuskiej Marsylii. W każdym z przypadków zacumowane promy będą mogły korzystać z rozwiązań pozwalających na znaczne obniżenie nie tylko emisji spalin (nawet o 98%), ale także kosztów operacyjnych oraz poziomu hałasu i drgań przy nabrzeżu. Technologię dostarczy firma ABB.

Przemysł promowy znajduje się pod rosnącą presją, aby obniżać emisję zanieczyszczeń. Wśród rozwiązań, które mogą w tym pomóc znajdują się  m.in. technologie pozwalające na zasilanie zacumowanych jednostek z lądowej sieci elektroenergetycznej. Zainteresowanie nimi widoczne jest również w Polsce i myślę, że będą one elementem wszystkich nadchodzących projektów budowy oraz modernizacji terminali promowych. Takie rozwiązania są zresztą rekomendowane w dyrektywie Unii Europejskiej w sprawie rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych – wyjaśnia Michał Ciąćka, Ekspert ABB.

Dzięki technologii przyłączy brzegowych (tzw. „shore-to-ship”) promy zacumowane w porcie nie muszą używać silników pomocniczych do zasilania systemu ogrzewania i chłodzenia, wentylacji czy wyposażenia kambuza. Zamiast tego wykorzystują bezemisyjną energię elektryczną z lądowej sieci elektroenergetycznej. Takie rozwiązania dostarczane przez ABB są już z powodzeniem wykorzystywane przez ponad 50 portów na całym świecie. Teraz dołączają do nich kolejne.

W nowym terminalu pasażerskim w Incheon, otwartym w kwietniu 2019 r., ABB zainstalowała na lądzie przyłącze energetyczne, obejmujące transformator, rezystor uziemiający oraz  statyczną przetwornicę częstotliwości o mocy 2000 kVA, z wyjściem 50/60 Hz, która dostosowuje częstotliwość prądu do tej wykorzystywanej na statkach. Pozwoli to na zapewnienie promom zasilania z wykorzystaniem czystej energii, a także na obniżenie uciążliwego dla lokalnej społeczności hałasu i drgań na nabrzeżu. To szczególnie ważne dla władz portu ze względu na jego położenie, a także aspiracje do bycia istotnym węzłem komunikacyjnym w Azji Południowo-Wschodniej.

Również port w Marsylii zostanie wyposażony przez ABB w specjalnie zaprojektowany system zarządzania instalacją elektryczną do zasilania jednostek pływających. Ponadto do cumujących tam trzech promów pasażerskich należących do Corsica Linea, łączących Marsylię z Korsyką, ABB dostarczy rozwiązanie do kompensacji mocy Dynacomp, zmniejszające napięcie energii elektrycznej z lokalnej sieci do 11 kV, co umożliwi zasilanie urządzeń pokładowych. Instalacja rozwiązań ABB jest już w toku na jednej z jednostek, a na dwóch kolejnych zostanie zrealizowana w 2020 r.

Technologia przyłączy lądowych ABB umożliwia uzyskanie na statku zasilania wolnego od emisji zanieczyszczeń, którego coraz częściej oczekują władze, porty oraz lokalni mieszkańcy – powiedział Ludovic Amouroux, kierownik projektu w Corsica Linea. – Szacujemy, że podczas jednego postoju będziemy wykorzystywać od 7 MWh do 11 MWh energii o zerowej emisji, w zależności od statku.

Międzynarodowa Organizacja Morska (IMO) zobowiązała sektor transportu morskiego, aby do 2050 r. ograniczył emisję gazów cieplarnianych o minimum 50% (w porównaniu do poziomu z 2008 roku). Wykorzystanie zasilania z nabrzeża udowadnia, że dzięki dostępnym technologiom nawet jednostki pływające, którą są już w użyciu, mogą znacząco zmniejszyć swój negatywny wpływ na środowisko.

[1] https://unctad.org/en/PublicationChapters/rmt2018ch2_en.pdf

Źródło: ABB Sp. z o.o.

Wpis został opublikowany 24 paź 2019 w następujących kategoriach: News, Technologie. Możesz śledzić komentarze przez RSS. Komentowanie i korzystanie z trackbacków zabronione.