News » Komunikat cenowy Polskiej Izby Paliw Płynnych

Komunikat cenowy Polskiej Izby Paliw Płynnych

14 maja 2019 Możliwość komentowania Komunikat cenowy Polskiej Izby Paliw Płynnych została wyłączona Share 'Komunikat cenowy Polskiej Izby Paliw Płynnych' on Facebook Share 'Komunikat cenowy Polskiej Izby Paliw Płynnych' on Email Share 'Komunikat cenowy Polskiej Izby Paliw Płynnych' on Print Friendly

W porównaniu z 19. tygodniem 2019 r. zarówno ON i Pb95, jak i LPG drożeją 2 gr/l (ON premium +1 gr/l; Pb98 +3 gr/l).

Średnie ceny detaliczne paliw na polskich stacjach 13 maja 2019 r. ukształtowały się na poziomie: olej napędowy 5,20 zł/l; benzyna 95-oktanowa 5,24 zł/l i autogaz 2,23 zł/l*

Najtańszy olej napędowy ma woj. śląskie: 5,15 zł/l (+2 gr/l przez ostatnie 7 dni); najdroższy lubuskie: 5,24 zł/l (-2 gr/l). Największe zmiany ceny detalicznej ON, jaką odnotowujemy w tym tygodniu, to mazowieckie: +5 gr/l przy średniej 5,23 zł/l.

Śląskie to też najtańsza benzyna: średnia 5,19 zł/l (b.z.), a zachodniopomorskie najdroższa: 5,30 zł/l (+7 gr/l). Największe zmiany ceny detalicznej Pb95, jaką odnotowujemy w tym tygodniu, to podlaskie: +9 gr/l przy średniej 5,27 zł/l.

Podkarpackie to z kolei najtańszy autogaz: 2,16 zł/l (-1 gr/l), a zachodniopomorskie najdroższy: 2,35 zł/l (+4 gr/l). Największe zmiany ceny detalicznej Pb95, jaką odnotowujemy w tym tygodniu, to mazowieckie: +5 gr/l przy średniej 2,30 zł/l.

* Zestawienie sporządzone wg monitoringu cen paliw prowadzonego przez Biuro Polskiej Izby Paliw Płynnych notowanie z 13 maja 2019 r.)

Ostatnia zmiana w polskim hurcie paliwowym nastąpiła w sobotę 11 maja. Tego dnia benzyna zanotowała średnio +27 zł/m3, a olej napędowy +6 zł/m3 netto.

Mniejsza dynamika wzrostów ON sprawia, że od 25 kwietnia transport profesjonalny (silniki wysokoprężne) płaci za paliwo więcej niż kierowcy indywidualni (silniki benzynowe). Średnio olej napędowy jest tańszy od benzyny 3 gr/l brutto. Zwiększają się też różnice w cennikach obu polskich rafinerii – zwłaszcza jeśli chodzi o ON.

Aktualna cena w hurcie:

  • PKN Orlen
    – Pb95 to 4 187 zł/m3 (+19 zł/m3);
    – ON to 4 169 zł/m3 (+6 zł/m3).
  • Grupy Lotos
    – Pb95 to 4 212 zł/m3 (+34 zł/m3), czyli +25 zł/m3 do PKN;
    – ON to 4 158 zł/m3 (+5 zł/m3), czyli -11 zł/m3 do PKN.

Dynamika wzrostów w Lotosie i Orlenie jest dużo mniejsza od wzrostów na rynkach światowych. Od początku roku wyniosła: Pb95 +23%; ON +13%.

W tym samym czasie na referencyjnym dla europejskich rafinerii rynku ARA (Amsterdam-Rotterdam-Antwerpia): Pb95 +53%; ON +26%.

Od połowy kwietnia kurs USD/PLN wzrósł o 5 gr (+1,4%), co przy aktualnym poziomie ceny ropy Brent (>70 USD/b; +1,09% od połowy kwietnia) dało wzrost teoretycznych kosztów polskich rafinerii o 4 gr/l surowca.

W ostatnim tygodniu w polskich rafineriach Pb95 średnio staniała 6 gr/l, a ON 2 gr/l.

W porównaniu z początkiem kwietnia jednak Pb95 jest droższa 22 gr/l, ON 13 gr/l.

Od początku roku Pb95 zdrożała 97 gr/l (+23%), ON +60 gr/l (+13%).

W porównaniu z 13 maja 2018 r. średnio w hurcie polskich rafinerii benzyna i olej napędowy są obecnie droższe ok. 165 zł/m3, tj. ok. +4% (ok. +20 gr/l brutto).

Średnia marża polskiej stacji od 19. tygodnia 2019 r. utrzymuje się na poziomie 0 gr/l, po trwających od przełomu kwietnia i maja 2019 r. wartościach ujemnych. Jeszcze w lutym osiągała poziom +8 gr/l (1,71%). Przypomnijmy też, jak kształtowały się średnie marże w:

  • IV kwartale 2018 r.: 0,22 zł/l (4,49%).
  • II półroczu 2018 r. to: 0,11 zł/l (2,33%);
  • zaś w całym 2018 r. 0,06 zł/l, czyli 1,21% ceny litra paliwa.

* Zestawienie sporządzone wg monitoringu cen paliw prowadzonego przez Biuro Polskiej Izby Paliw Płynnych (notowanie z 13 maja 2019 r.) 

Źródło: Polska Izba Paliw Płynnych

Wpis został opublikowany 14 maja 2019 w następujących kategoriach: News, Odbiorcy - Rynek Energii i Gazu. Możesz śledzić komentarze przez RSS. Komentowanie i korzystanie z trackbacków zabronione.

Reklama

Partner działu

Newsletter

Warto zobaczyć