Polecamy » Rachunki za media wzrosną na pewno, ale czy Polacy są na to…

Rachunki za media wzrosną na pewno, ale czy Polacy są na to gotowi? Najnowszy raport platformy MAM „Media i rachunki” odpowiada na niewygodne pytania związane z rachunkami za media

3 Paź 2018 Możliwość komentowania Rachunki za media wzrosną na pewno, ale czy Polacy są na to gotowi? Najnowszy raport platformy MAM „Media i rachunki” odpowiada na niewygodne pytania związane z rachunkami za media została wyłączona Share 'Rachunki za media wzrosną na pewno, ale czy Polacy są na to gotowi? Najnowszy raport platformy MAM „Media i rachunki” odpowiada na niewygodne pytania związane z rachunkami za media' on Facebook Share 'Rachunki za media wzrosną na pewno, ale czy Polacy są na to gotowi? Najnowszy raport platformy MAM „Media i rachunki” odpowiada na niewygodne pytania związane z rachunkami za media' on Email Share 'Rachunki za media wzrosną na pewno, ale czy Polacy są na to gotowi? Najnowszy raport platformy MAM „Media i rachunki” odpowiada na niewygodne pytania związane z rachunkami za media' on Print Friendly

Analitycy rynku energetycznego zapowiadają drastyczne podwyżki cen energii, a tymczasem 60% Polaków nie jest w stanie precyzyjnie określić, ile wydaje na rachunki w skali miesiąca, 62% nie wie, ile prądu zużywa ich gospodarstwo domowe, a 1/3 otwarcie przyznaje się, że nie wie, w jakich jednostkach liczone jest zużycie energii elektrycznej. Takie wnioski płyną z najnowszego raportu „Media i rachunki” przygotowanego przez platformę do obniżania i opłacania rachunków za media MAM, opartego na wynikach badania przeprowadzonego przez SW Research. Konsumenci nie są w stanie określić podstawowych wskaźników i informacji, tym większy szok przeżyją zatem po wprowadzeniu zapowiadanych podwyżek cen za media. Ponadto nie będą wiedzieli, z czego one wynikają. Właśnie dlatego tak ważna jest edukacja i korzystanie z narzędzi pomagających w efektywnym zarządzaniu domowym budżetem, a nawet obniżaniu uciążliwych rachunków. 

Płacimy dużo, będziemy płacić jeszcze więcej

Comiesięcznie rachunki to już prawie 1/4 domowego budżetu rozporządzalnego. Pochłaniają one tyle samo środków co pieniądze przeznaczane na zakup żywności[1]. Największe kwoty wśród opłat za media stanowi prąd. Jak wynika z najnowszego raportu platformy do obniżania i opłacania rachunków za media MAM, przeciętna opłata za energię elektryczną wynosi 125 złotych miesięcznie[2]. Jeśli porównać tę cenę w naszym kraju do cen w innych krajach członkowskich Unii Europejskiej, przy uwzględnieniu parytetu siły nabywczej, okazuje się, że Polska jest w pierwszej trójce najdroższych państw[3]. Jednocześnie w lipcu tego roku hurtowe ceny energii elektrycznej na Towarowej Giełdzie Energii osiągnęły poziom 224 zł/MWh. W 2017 r. za taką samą ilość energii trzeba było zapłacić 165 złotych, zatem wzrosły one o około 70%. W efekcie tej sytuacji powinniśmy liczyć się z kilkunasto- lub nawet kilkudziesięcioprocentową podwyżką rachunków za energię dla gospodarstw domowych w ciągu najbliższych dwóch lat[4].

– Jeśli szacunki analityków rynku energii okażą się trafne, to już w 2020 r. będziemy płacić za prąd o 50% więcej niż obecnie. Zgodnie z danymi płynącymi z naszego badania będzie to o ponad 60 zł miesięcznie mniej w domowym budżecie. Nie mówiąc już o ogólnym wzroście cen innych mediów i produktów, który czeka nas w wyniku podwyżek cen energii. Polacy muszą się na to przygotować, lepiej niż dotychczas planując swoje wydatki, wykazując się wiedzą nie tylko z zakresu zarządzania finansami domowymi, ale również tą dotyczącą oferty poszczególnych dostawców mediów działających na rynku – komentuje Marcin Walaszczyk, Dyrektor Zarządzający platformy do obniżania i opłacania rachunków za media MAM.

Wiemy, że rachunek trzeba zapłacić, ale nie wiemy, za co płacimy

Rachunek za prąd jest uważany za priorytetowy w stosunku do wszystkich innych opłat za media. Aż 53,4% badanych platformy MAM wskazało go wśród trzech najważniejszych w momencie dokonywania płatności.

Niestety poziom wiedzy o energii elektrycznej wśród respondentów badania pozostawia wiele do życzenia. Aż 62% Polaków nie wie, ile prądu zużywa ich gospodarstwo domowe. Co ciekawe, w przypadku gazu wskaźniki są dokładnie odwrotne – 62% pytanych deklaruje posiadanie wiedzy na ten temat. Okazuje się zatem, że energia elektryczna jest dla polskich konsumentów pod wieloma względami tajemnicą.

Na pytanie o to, w jakich jednostkach mierzone jest zużycie prądu, tylko 39% respondentów odpowiedziało poprawnie. Prawie 1/3, bo 31% Polaków, otwarcie przyznała natomiast, że nie zna nazwy odpowiedniej jednostki. Nasza niewiedza na temat prądu nie kończy się na sposobie jego pomiaru. Respondenci badania przeprowadzonego na zlecenie platformy MAM uznali, że średni koszt 1 kWh to kwota wielkości 41 groszy, podczas gdy rzeczywisty koszt brutto (średnia dla najpopularniejszej taryfy G11 w 2018 r., tożsama z 2017 r.) wynosi aż 55 groszy i przez ostatnie 10 lat nie spadał poniżej 50 groszy[5].

Co ciekawe, mamy również problem z rozumieniem samych rachunków. O ile nie mamy zbyt dużych trudności w rozumieniu faktur za media abonamentowe, takie jak np. usługi telekomunikacyjne, czy nawet zmienne, takie jak woda (dla ok. 75-80% respondentów są one jasne), o tyle w przypadku prądu i gazu jedynie połowa Polaków rozumie lub przynajmniej deklaruje, że rozumie zawarte tam zapisy. Nic zresztą dziwnego, przeciętna faktura za prąd jest szalenie skomplikowana i wymaga odpowiedniej instrukcji, aby mogła być w pełni zrozumiana[6].

– Niestety nasze badanie „Media i rachunki” pokazało bardzo wyraźnie, że brak odpowiedniej wiedzy o finansach domowych i wydatkach na media jest sporym problemem wśród polskich konsumentów. Według respondentów obecne ceny energii elektrycznej są takie jak w 2008 roku. To tylko kolejny argument przemawiający za tym, że potrzebne nam narzędzia, które w sposób „życiowy” pozwolą nam wycisnąć więcej z i tak wydawanych pieniędzy oraz nauczą nas domowej mikroekonomii i wyrobią nawyk przemyślanego zarządzania budżetem – dodaje Marcin Walaszczyk. Platforma MAM stale bada zachowania konsumentów, by móc w pełni odpowiadać na ich aktualne potrzeby.

Jak przygotować się na zmiany?

Rozwiązaniem wzmacniającym odporność domowego budżetu na podwyżki cen mediów jest odpowiednie jego planowanie i używanie narzędzi pomagających w jego sprawnym zarządzaniu. Na rynku są już dostępne rozwiązania pozwalające nie tylko obniżać, ale też opłacać rachunki, dzięki którym użytkownicy w przemyślany sposób planują swoje wydatki, a na przykład podczas dokonywania codziennych zakupów gromadzą środki, które wpływają na wysokość kwot wydawanych na domowe rachunki.

Pełny raport dostępny pod linkiem:

https://media.jamam.pl/2018/09/27/rachunki-za-media-wzrosna-na-pewno-ale-czy-polacy-sa-na-to-gotowi/

[1] GUS „Sytuacja gospodarstw domowych w 2017 r. w świetle wyników badania budżetów gospodarstw domowych”, marzec 2018 r.

[2] Badanie platformy MAM „Media i rachunki”, wrzesień 2018 r., n = 1071.

[3] „Electricity price statistics for household users”, Eurostat, 2017 r.

[4] https://innpoland.pl/145305,ceny-za-prad-w-polsce-od-2020-roku-beda-najwyzsze-w-unii-europejskiej

[5] http://cena-pradu.pl/tabela.html

[6] Badanie platformy MAM „Media i rachunki”, wrzesień 2018 r., n = 1071

Źródło: New Media Ventures Sp. z o.o.

Wpis został opublikowany 3 Paź 2018 w następujących kategoriach: Polecamy. Możesz śledzić komentarze przez RSS. Komentowanie i korzystanie z trackbacków zabronione.

Reklama

Newsletter

Warto zobaczyć