News » „Konsument na rynku gazu – stan obecny, perspektywy na przyszłość”

„Konsument na rynku gazu – stan obecny, perspektywy na przyszłość”

27 cze 2017 Możliwość komentowania „Konsument na rynku gazu – stan obecny, perspektywy na przyszłość” została wyłączona Share '„Konsument na rynku gazu – stan obecny, perspektywy na przyszłość”' on Facebook Share '„Konsument na rynku gazu – stan obecny, perspektywy na przyszłość”' on Email Share '„Konsument na rynku gazu – stan obecny, perspektywy na przyszłość”' on Print Friendly

W połowie czerwca 2017 w Warszawie odbyła się organizowana przez Federację Konsumentów konferencja oraz warsztaty pt. „Konsument na rynku gazu – stan obecny, perspektywy na przyszłość”.

Celem spotkania było zwrócenie uwagi na dynamiczny rozwój rynku detalicznego gazu i na możliwości oraz potencjalne problemy, jakie niesie za sobą to zjawisko, a także podjęcie próby wypracowania rozwiązań.

Mając na uwadze doświadczenia z rynków energii elektrycznej i telekomunikacyjnego Federacja Konsumentów postanowiła zadziałać prewencyjnie i zrobić wszystko, aby proces liberalizacji gazu był dla konsumentów szansą, a nie zagrożeniem. Po przygotowaniu Raportu, w którym opisano aktualne otoczenie prawne, dokonano analizy wzorców umownych stosowanych przez spółki gazowe w relacjach z konsumentami oraz przedstawiono wyniki badań ankietowych konsumentów gazu, przyszła pora na wypracowanie najlepszych rozwiązań na przyszłość. [Raport „Konsument na rynku gazu w Polsce” dostępny jest na stronie Federacji Konsumentów: www.federacja-konsumentow.org.pl ]

W pierwszej części konferencji odbyła się dyskusja panelowa pt. „Konsument na rynku gazu”. Wszyscy uczestnicy stwierdzili jednogłośnie, że liberalizacja rynku paliw gazowych, umożliwiająca przede wszystkim zmianę sprzedawcy paliwa, jest dobrym kierunkiem, gdyż daje konsumentom prawo wyboru, które jest ich podstawowym prawem. Rynek detaliczny rozwija się, ale niestety zmaga się również z wieloma problemami, w szczególności związanymi z nieuczciwym pozyskiwaniem klientów. Działalność nieuczciwych sprzedawców uderza zarówno w firmy o ugruntowanej pozycji na rynku, jak PGNiG Obrót Detaliczny, który traci klientów często wbrew ich woli, jak i w przedsiębiorstwa powstałe dzięki liberalizacji, które muszą się nierzadko mierzyć z nieuprawnionymi porównaniami do innych nieetycznie działających firm.

Nie mogło zabraknąć dyskusji o sprzedaży paliwa poza lokalem przedsiębiorstwa. Część uczestników konferencji wskazała, że w innych krajach dominuje stanowisko o konieczności zakazania tego rodzaju sprzedaży w całości. Z drugiej strony pojawiły się sugestie, że system taki firma musi dobrze zorganizować. Jeżeli sprzedaż będzie prowadzona wyłącznie przez osoby spoza firmy, wynagradzane stuprocentowo prowizyjnie, problemy będą się zdarzać.

Kolejnym tematem, który wywołał burzliwą dyskusję, były kary umowne za wcześniejsze rozwiązanie umowy. W opinii organizacji konsumenckiej powinny być całkowicie zakazane, bo blokują czy wręcz „betonują” rynek i są przyczyną wielu krzywdzących konsumentów działań. Padały różne argumenty za i przeciw dotyczące tego zagadnienia. Jednak wszyscy – przedstawiciele administracji państwowej, przedsiębiorcy, rzecznicy konsumentów – są zdania, że problem wymaga merytorycznej dyskusji, w którą włączone muszą być wszystkie strony, i znalezienia satysfakcjonującego i uczciwego rozwiązania.

Obszerniejsza informacja o konferencji na stronie FK: www.federacja-konsumentow.org.pl

Źródło: Rada Krajowa Federacji Konsumentów

Wpis został opublikowany 27 cze 2017 w następujących kategoriach: News, Odbiorcy - Rynek Energii i Gazu. Możesz śledzić komentarze przez RSS. Komentowanie i korzystanie z trackbacków zabronione.

Reklama

Partner działu

Newsletter

Warto zobaczyć