E-mobility » Elektromobilność jako sposób na upowszechnienie magazynowania…

Elektromobilność jako sposób na upowszechnienie magazynowania energii (8 część cyklu „Elektromobilność – technologia przyszłości”)

27 Lis 2017 Brak komentarzy Share 'Elektromobilność jako sposób na upowszechnienie magazynowania energii (8 część cyklu „Elektromobilność – technologia przyszłości”)' on Facebook Share 'Elektromobilność jako sposób na upowszechnienie magazynowania energii (8 część cyklu „Elektromobilność – technologia przyszłości”)' on Email Share 'Elektromobilność jako sposób na upowszechnienie magazynowania energii (8 część cyklu „Elektromobilność – technologia przyszłości”)' on Print Friendly

Rozwój elektromobilności poza m.in. poprawą jakości powietrza w Polsce może również pomóc polskiej energetyce. Milion pojazdów elektrycznych stworzy bowiem możliwość lepszego bilansowania systemu zagospodarowania doliny nocnej, a także integracji odnawialnych źródeł energii. Co więcej w dłuższej perspektywie elektromobilność stanie się prostym sposobem na upowszechnienia się takich innowacyjnych rozwiązań, jak magazynowanie energii.

Magazynowanie energii a stabilizacja sieci elektroenergetycznych

10 sierpnia 2015 r., kiedy po raz pierwszy od lat 80. wprowadzono 20. stopień zasilania, ponownie okazało się, że energetyka wymaga zmian, które zagwarantują pewność dostaw energii po konkurencyjnych cenach. Rysujący się dylemat, w jaki sposób finansować odbudowę mocy wytwórczych w elektroenergetyce, częściowo może być złagodzony na skutek podjęcia działań po stronie zarządzania popytem na energię. Związany z elektromobilnością rozwój magazynowania energii poprzez baterie samochodowe oraz magazyny energii zlokalizowane przy punktach ładowania pojazdów, umożliwi w przyszłości traktowanie infrastruktury pojazdów elektrycznych jako zasobników energii, które oddają energię w momencie szczytowego zapotrzebowania i ładują się w tzw. dolinie nocnej.

Z punktu widzenia wytwarzania energii rozwój elektromobilności będzie dodatkowym elementem umożliwiającym optymalizację pracy KSE w okresie szczytowego zapotrzebowania, a tym samym będzie stanowił oszczędność polegającą na braku konieczności utrzymywania części mocy wytwórczych, które są nierentowne ze względu na fakt, że pracują jedynie kilkaset godz. rocznie. Rozwój i wdrożenie technologii magazynowania energii, w tym wykorzystujących potencjał pojazdów elektrycznych, wydaje się kluczowy dla zapewnienia pozytywnego wpływu elektromobilności na sieć elektroenergetyczną.

Życie po życiu, czyli sposób na starą baterię samochodową

Oddzielnym tematem jest recykling zużytych akumulatorów z pojazdów oraz zagadnienie wykorzystywania ich jako magazynów energii dla tradycyjnej energetyki. W przyszłości istotnym elementem pomagającym w stabilizacji sieci mogą okazać się właśnie zużyte baterie samochodowe. Wiele koncernów motoryzacyjnych podejmuje dziś prace badawcze nad ponownym wykorzystaniem wyeksploatowanych baterii. Bateriom tym jest „dawane drugie życie”, bo chociaż po kilku latach używania mają już zbyt małą pojemność, by zasilać samochód to nadal można w nich gromadzić energię. Ponadto dzięki takim działaniom odsunięty zostaje w czasie m.in. problem utylizacji zużytych baterii.

Przykładów takich działań jest dziś wiele. Współpracujące w ramach Second Life Batteries Alliance firmy takie, jak Bosch, BMW i Vatenfall, przygotowały projekt ponownego wykorzystania baterii z samochodów elektrycznych przy tworzeniu magazynów energii. W ramach kooperacji przedsiębiorstwa zbudowały magazyn o mocy 2 MW i pojemności 2 MWh, który został złożony z ponad stu baterii użytkowanych dotychczas w autach BMW i3. W Stanach Zjednoczonych nad podobnym projektem pracują General Motors i ABB.

Więcej informacji: Elektromobilność

fot. pixabay.com

Źródło: Ministerstwo Energii

Wpis został opublikowany 27 Lis 2017 w następujących kategoriach: E-mobility, News. Możesz śledzić komentarze przez RSS. Możesz zostawić komentarz lub użyć trackbacka.

Zostaw komentarz

Reklama

Newsletter

Warto zobaczyć